بریج دندان چیست ؟(معایب و مزایای پل دندان)

بریج دندان چیست ؟(معایب و مزایای پل دندان)

بریج دندان چیست ؟(معایب و مزایای پل دندان)

بریج دندان چیست؟ بریج دندان چه کاربردی دارد؟ اصلا آیا بریج دندان خوب است؟

این‌ها سوالاتی هستند که پاسخ شان را در این مقاله خواهیم خواند. سوالاتی که اگر برای پر کردن جای خالی دندان‌هایتان جستجویی کرده باشید، احتمالا برای شما پیش آمده باشند.

بریج دندان چیست؟(پل دندان)

بریج دندان، جای یک دندان حذف شده را به کمک دندان‌های مجاور که سالم هستند و یک دندان مصنوعی، پر می‌کند. در صورتی که دندان‌های کناری هم از بین رفته و یا قابل استفاده نباشند، از دو دندان که در اصطلاح به آنها دندان پشتیبان پونتیک گفته می‌شود، برای مستحکم کردن دندان مصنوعی استفاده می‌شود.

شاید تصور کنید اگر شخصی که دندانش را از دست داده به این موضوع بی توجهی کند و بدون داشتن یکی از دندان­ هایش به زندگی ادامه بدهد، مشکل خاصی برایش پیش نخواهد آمد یا به عبارت دیگر، از دست دادن یکی از سی و دو تا دندان که مشکل بزرگی به حساب نمی‌آید؛ اما این تصور کاملا اشتباه است.

دندان‌ها به صورت گروهی وظیفه جویدن غذا را بر عهده دارند. اگر بر حسب اتفاق، یکی از دندان‌ها جای خود را خالی کند، فشار اضافه عمل جویدن غذا روی سایر دندان‌ها اعمال می‌شود. این اتفاق منجر به کج شدن دندان‌های مجاور و خراب شدن زودهنگام آن‌ها می‌شود. این فشار اضافه اعمال شده صرفا به دندان‌های مجاور محدود نمی‌شود؛ بلکه دندان‌های روبه‌رو در فک مقابل را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. این به آن معناست که در صورت آسیب­دیدگی و حذف یک دندان از فضای دهان، لازم است که جای آن دندان به صورت مناسب پر شود.

روش‌های مختلفی برای پر کردن جای این دندان وجود دارد. یکی از این روش‌ها، استفاده از بریج دندان است.

هر بریج دندان از دو بخش تشکیل می‌شود. بخش اول، دندان‌های آباتمنت است. دندان‌پزشک دو تاج مصنوعی را روی دندان‌های مجاور قرار می‌دهد که از قبل، تاج آن­ ها را تراشیده است تا بتوانند به عنوان پایه عمل کنند. بخش دوم، دندان یا دندان‌های پونتیک است. این بخش بین دندان‌های آباتمنت قرار می‌گیرد و جای دندان خالی را پر می‌کند. بستگی به تعداد دندان‌هایی که از بین رفته‌اند، بخش پونتیک می‌تواند شامل یک یا چند دندان باشد.

مطلب پیشنهادی : ایمپلنت دیجیتال در کرج

بریج دندان چیست ؟

انواع بریج دندان کدام است ؟

بریج دندان انواع مختلفی دارد. بستگی به شرایط دندانی که از بین رفته است، از این انواع مختلف استفاده می‌شود.

در نوع سنتی آن، دندان‌های فیلر (دندان‌هایی که جای خالی را پر می‌کنند) بین دو دندان لنگر، قرار می‌گیرد.

نوع دوم، زمانی استفاده می‌شود که در یک سمت دندان از بین رفته، دندان دیگری وجود نداشته باشد یا به عبارت دیگر، دندان از بین رفته در انتهای دهان باشد. در این نوع، فقط یک سمت دندان فیلر به دندان آباتمنت چسبیده است؛ زیرا در سمت دیگر آن دندان دیگری وجود ندارد.

نوع دیگر بریج‌ها، بریج دندان جلو است. با توجه به این که دندان‌های جلو همواره در معرض دید است، بریج‌های سنتی در حین صحبت کردن و یا لبخند زدن نمای خوبی به دندان‌های فرد نمی‌دهد. به همین منظور، نوعی از بریج وجود دارد که به بریج مریلند معروف است. این بریج‌ها به جای دندان‌های آباتمنت که روی دندان‌های مجاور دندان حذف شده لنگر می‌شوند، از دو قسمت فلزی استفاده می‌کند که به پشت دندان‌های مجاور متصل می‌شود و دندان فیلر را در جای خود محکم می‌کند. در این روش به دلیل وجود بست‌های فلزی، تفاوتی بین دندان جایگزین شده و سایر دندان‌ها به چشم نمی‌خورد و خط دندان‌های فرد، کاملا طبیعی به نظر می‌رسد.

یکی از معایب بریج دندان برای دندان جلو، وجود فلز در بست‌های بریج دندان جلو است. فلز مورد استفاده به دلیل قرار گیری در فضای دهان، پس از مدتی تغییر رنگ می‌دهد و حتی منجر به تغییر رنگ دندان‌های مجاور نیز می‌شود. هم‌چنین، بست‌های فلزی مشکلاتی نیز در چسبیدن به دندان‌های مجاور را دارند. برای حل این مشکل، جنس پل‌های فلزی را به پل‌هایی که از جنس زیرکونیا یا کامپوزیت‌هایی که به رنگ دندان‌ها باشد تغییر می‌دهند یا از روکش‌های ایمکس استفاده می‌کنند.

دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت یکی از راه های جایگزینی دندان از رفته میباشد که می  باشد که کلینیک دکتر نیکنام جهانفر به بررسی آن در این مقاله پرداخته است.

 

انواع بریج دندان کدام است ؟

دلایل نیاز به بریج دندان:

به طور کلی، دلایل نیاز به بریج دندان را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

– مراقبت از دندان­ های مجاور دندان آسیب دیده

– نیاز فرد به سهولت در هضم غذا و تلفظ حروفی که به دندان نیاز دارند.

– بازسازی خط لبخند فرد (همچنین برخی از افراد با جراحی لیفت لثه لبخند خود را زیبا تر می کنند که ما در این مقاله به طور مفصل آنرا بررسی کرده ایم .)

مزایای بریج دندان:

بریج دندان هم از نظر زیبایی و هم از نظر درمانی، کاربرد‌های فراوانی دارد. بریج دندان جای خالی دندان افتاده را پر می‌کند و از وارد شدن تنش اضافه ناشی از جویدن به دندان‌ها جلوگیری می‌کند. از بین رفتن این تنش از جابجایی دندان‌های مجاور جلوگیری کرده و آن‌ها را در جای خود ثابت نگه می‌دارد. هم‌چنین، در صورتی که دندان آسیب دیده در قسمت جلویی دهان واقع شده باشد، به زیبایی دندان‌ها و خط لبخند فرد آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد می‌کند. با استفاده از بریج‌های مریلند، بدون آسیب رسیدن به خط لبخند می‌توان بریج دندان جلو را در محل خود نصب نمود. علاوه بر این، بعضی از دندان‌ها در فرآیند تکلم و صحبت کردن نیز نقش دارند و نبود آن‌ها، ادا کردن بعضی از حروف را برای فرد آسیب دیده با مشکل مواجه می‌کند. به کمک بریج دندان، این دندان حذف شده جایگزین شده و مشکل تکلم فرد به طور کامل برطرف می‌شود.

به صورت خلاصه، مزایای زیر را می‌توان برای بریج دندان برشمرد:

– به فرآیند جویدن غذا کمک می‌کند

– از جابجایی دندان‌هایی که مجاور دندان آسیب دیده هستند جلوگیری می‌کند.

– فشار اضافی وارد شده بر دندان‌های مجاور را از بین می‌برد‌.

– توانایی صحبت کردن فردی که دندان آسیب دیده دارد را افزایش می‌دهد.

– خط لبخند آسیب دیده را ترمیم می‌کند.

مطلب پیشنهادی : انواع دندان مصنوعی متحرک و ثابت را در این مقاله از کلینیک دکتر نیکنام جهانفر بخوانید .

معایب پل دندان:

اگرچه که مزایای بریج دندان زیاد هستند، اما این روش معایبی هم دارد که به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

– برای استفاده از بریج باید تاج دو دندان مجاور تراشیده شود، اگر چه که این دندان‌ها سالم باشند.

– امکان حساسیت نشان دادن دندان‌ها بعد از استفاده از بریج وجود دارد.

– اگر بریج به درستی طراحی نشود، ممکن است در فضای دهان شل بشود و یا حتی در مواردی، از جای خود خارج شود.

خطرات و عوارض ایمپلنت دندان را در این مقاله بخوانید .

تفاوت بریج با ایمپلنت:

تا به اینجا با پل دندان آشنا شدیم و به پرسش «آیا بریج دندان خوب است؟» پاسخ دادیم. حال می‌خواهیم بریج دندان را با ایمپلنت مقایسه کنیم.

ایمپلنت دندان ، یک قطعه ساخته شده از فلز تیتانیوم است که در فک جایگذاری می‌شود و پس از مدتی، کاملا با فک یکی شده و له اصطلاح در آن جوش می‌خورد. در این روش، یک پروتز مقاوم در جای خالی دهان و روی ایمپلنت جایگذاری می‌شود و جای خالی دندان را کاملا پر می‌کند. در ادامه، ایمپلنت را با بریج دندان از زوایای مختلف مقایسه می‌کنیم:

دوام:

روش ایمپلنت دندان که توسط متخصص ایمپلنت در کرج انجام میشود، یک روش دائمی است. به این معنا که در صورت یک بار انجام مراحل آن و رعایت بهداشت دهان و دندان در مراحل بعدی، دندان جایگذاری شده تقریبا به صورت دائمی کار خود را انجام می‌دهد؛ اما بریج دندان به رغم پایداری قابل قبول خود، اغلب بیش از ده سال دوام نمی‌آورد. از این حیث، برتری با روش ایمپلنت است.

مراقبت‌های دهان و دندان:

با توجه به اینکه ایمپلنت کاملا با فضای دهان یکی می‌شود، مسواک زدن و کشیدن نخ دندان برای دندان ایمپلنت شده تفاوت زیادی با دندان طبیعی انسان ندارد. در مقابل، بریج دندان تاج سه دندان متوالی را درگیر می‌کند و این سه تاج، به صورت یکپارچه هستند اما از سایر دندان‌ها جدا شده‌اند. لذا انجام مراقبت‌های دهان و دندان برای دندان ایمپلنت شده راحت‌تر از بریج دندان است.

رژیم غذایی بعد از کاشت ایمپلنت را در این مقاله بخوانید .

هزینه:

در مورد هزینه، بریج دندان نسبت به ایمپلنت کاملا اقتصادی است. انجام عمل جایگذاری ایمپلنت در فک، عملی هزینه‌بر است که در بریج دندان این هزینه حذف شده است.

قیمت ایمپلنت در کرج را در مقاله به طور مفصل بررسی کرده ایم که پیشنهاد میشود آنرا مطالعه کنید .

انواع بریج دندان کدام است ؟

هزینه بریج دندان:

پل دندان دندان هم مانند تمام خدمات دندان‌پزشکی، تابع فاکتورهای مختلفی از جمله تجربه و تخصص دندانپزشک، مواد استفاده شده و نوع بریج است. به طور میانگین، هر واحد بریج دندان بین یک تا دو میلیون تومان متغیر خواهد بود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.