تحلیل لثه چیست؟(راه های درمان تحلیل لثه + عوارض)

تحلیل لثه چیست؟(راه های درمان تحلیل لثه + عوارض)

تحلیل لثه چیست؟(راه های درمان تحلیل لثه + عوارض)

در این مقاله، می­خواهیم ببینیم تحلیل لثه چیست ؟عوارض تحلیل لثه و راه های پیشگیری آن چیست ؟ از کجا بفهمیم به تحلیل لثه مبتلا هستیم و چطور باید درمان تحلیل لثه را انجام دهیم .

لثه، بافتی به رنگ قرمز کم­رنگ در دهان انسان است. این بافت نرم، روی دندان­ها کشیده شده و آنها را در جای خود محکم کرده و از ریشه دندان محافظت می­کند. اما شبیه هر بافت و هر عضو دیگری از بدن، لثه هم در معرض خطراتی قرار دارد که منجر به آسیب دیدگی آن می­ شوند. تحلیل لثه، یکی از بیماری­ های مربوط به لثه است که به آن پسروی لثه یا بالا رفتن لثه هم گفته می­شود.

در این بیماری، که اغلب در سنین بالا رخ می­دهد، خط لثه (خطی که مرز بین دندان و لثه است) شروع به عقب رفتن می­ کند و به تدریج مقدار بیشتری از دندان به خارج از لثه منتقل می­شود؛ تا جایی که ممکن است ریشه دندان از لثه بیرون بزند. در ابتدا، تحلیل لثه بدون علامت است اما با پیشرفت بیماری، سر و کله علائم آن نیز پیدا می­شود که در ادامه این علائم را بررسی خواهیم کرد.

علائم تحلیل لثه – تشخیص تحلیل لثه

همانطور که گفته شد، تحلیل لثه به معنای عقب ­نشینی بافت لثه به سمت ریشه دندان است. برای تشخیص تحلیل لثه، ساده­ترین راه همان مراجعه به متخصص تحلیل لثه (پریودنتیست) می­باشد؛ اما اگر خودتان به دنبال این علائم هستید، به برخی از آنها اشاره می­کنیم.

اولین علامت این است که خودتان متوجه شوید لثه­ های شما به سمت ریشه دندان رفته­ اند یا به عبارت دیگر، دندان­ های شما بلندتر به نظر می­رسند. اگر این اتفاق افتاده باشد، در قسمت ریشه دندان رنگ زرد را مشاهده خواهید کرد. این قسمت، سمان زرد دندان است که تاکنون زیر لثه پنهان بوده اما با تحلیل لثه شما، اکنون قابل مشاهده است. پس زردی قابل مشاهده ریشه دندان، علامت تحلیل لثه است.

مطلب پیشنهادی : لیفت لثه چیست ؟ را میتوانید در این مقاله بخوانید .

 

علائم تحلیل لثه – تشخیص تحلیل لثه

 

متورم یا قرمز شدن لثه یا درد بافت آن یک علامت دیگر برای این بیماریست. اگر لثه ­هایتان جدیدا درد گرفته­ اند، بهتر است به یک متخصص تحلیل لثه مراجعه کنید. اگر حین مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان، رد خون را مشاهده کردید هم سری به متخصص تحلیل لثه بزنید.

علائم دیگری نیز وجود دارند که عمدتا مربوط به مراحل حاد این بیماری می­باشند. مانند دیده شدن ریشه دندان یا لق شدن آنها. با دیدن علائم، بدانید که در مراحل پیشرفته بیماری هستید و به قول معروف بهتر است ” آب دستتان است بگذارید زمین ” و به یک متخصص تحلیل لثه مراجعه کنید.

تشخیص این بیماری توسط متخصص تحلیل لثه با اندازه­گیری فاصله بین لثه و دندان انجام می­گیرد. این کار به کمک دستگاه خط ­کش مانندی به نام پروب انجام می­شود. مقدار مجاز فاصله بین لثه و دندان عددی بین یک تا سه میلی­متر می­باشد.

مطلب پیشنهادی : ایمپلنت دندان دیجیتال چیست ؟

انواع درمان تحلیل لثه

حالا که می­دانیم تحلیل لثه چیست و با علائم آن نیز آشنا شده­ایم، می­توانیم روش­ های درمان را بررسی کنیم.

برای درمان تحلیل لثه، باید به متخصص تحلیل لثه یا جراح تحلیل لثه مراجعه کنید. متخصص تحلیل لثه با مشاهده وضعیت لثه­ های شما و بررسی میزان پیشرفت بیماری، روش درمان شما را انتخاب می­کند. برای درمان تحلیل لثه دو روش وجود دارد اما پیش از آن، متخصص تحلیل لثه باید جلوی التهاب و فعالیت­ های باکتریایی را بگیرد و علائم بیماری (التهاب، درد و…) را کاهش دهد. برای این کار از ژل­ های بیوتیک موضعی، دهانشویه و نوارهای ضدعفونی­ کننده لثه استفاده می­شود. تجویز آنتی­بیوتیک هم در این مرحله اقدام متداولی است که برای کاهش التهاب توسط متخصص تحلیل لثه انجام می­گیرد.

اوردنچر دندان را دیان مقاله از کلینیک دکتر نیکنام جهانفر مطالعه کنید .

 

انواع درمان تحلیل لثه

جراحی تحلیل لثه

دو نوع جراحی تحلیل لثه وجود دارد که بر حسب نیاز، جراح تحلیل لثه یکی از آنها را برمی­ گزیند.

پیوند لثه

از این جراحی تحلیل لثه زمانی استفاده می­شود که بافت لثه نیاز به احیا داشته باشد. در این روش، جراح تحلیل لثه یک بافت سالم و مناسب برای پیوند را از دهان فرد برش داده و به لثه پیوند می­زند. پیوند لثه انواع متفاوتی دارد که بر اساس مکان برداشت بافت پیوندی به سه نوع پیوند آزاد، که بافت را از کام دهان برمی­دارد، پیوند همبند (که بافت را از زیر سقف دهان می­گیرد) و روش پیوند پدیکل (که بافت پیوندی را از نزدیکی لثه برمی­دارد) تقسیم ­بندی می­شوند. اطلاعات بیشتر در مورد پیوند لثه را می­توانید از اینجا بخوانید.

جراحی فلپ پریودنتال

در این جراحی، جراح پیوند لثه ابتدا دندان و لثه را از هم جدا می­کند و باکتری­ها را از بین می­برد. سپس مجددا لثه و دندان را به هم بخیه کرده و به این ترتیب، تمام جرم و باکتری­های درگیر با لثه را پاک می­کند. این روش درمان، کمکی به احیای بافت لثه نمی­کند و تنها جلوی پیشرفت بیماری را می­گیرد.

مطلب پیشنهادی : انواع مارک های ایمپلنت دندان را اینجا بخوانید.

 

جراحی تحلیل لثه

راهکار برای جلوگیری از تحلیل لثه

اولین و مهم­ترین راهکار جلوگیری از تحلیل لثه، رعایت بهداشت دهان و دندان است. استفاده از مسواک­ های نرم و یادگیری روش درست مسواک زدن می­تواند تا حد قابل توجهی شما را از این بیماری مصون نگه دارد. مراجعه دوره­ ای و منظم (هر شش ماه یا نهایتا هر یک سال) به دندان­پزشک، راهکار دیگری است که در صورت ابتلای شما به تحلیل لثه، در همان مراحل ابتدایی آن را تشخیص می­دهد و جلوی حاد شدن آن را می­گیرد. اصلاح رژیم غذایی و عدم استعمال دخانیات هم لطفی است که می­توانید به دهان و دندانتان داشته باشید تا جلوی ده­ ها مشکلی که می­توانند برایتان بسازند را بگیرید.

یک نکته دیگر که می­تواند در این مورد قابل توجه باشد، نامرتب بودن دندان­ هاست در حدی که موجب دندان قروچه بشود. در مورد این مشکل می­توانید با دندان­پزشک خود مشورت کنید. برطرف کردن این مسئله هم می­تواند خطر ابتلا به تحلیل لثه را کاهش دهد.

مطلب پیشنهادی : ایمپلنت فوری چیست ؟

درمان تحلیل لثه توسط متخصص

تحلیل لثه توسط جراح تحلیل لثه یا متخصص تحلیل لثه درمان می­شود. اگر در مراحل ابتدایی بیماری بتوانید مچش را بگیرید، از همه نظر سود خواهید کرد و جلوی اتفاقات بدتر را خواهید گرفت؛ پس مراجعه دوره­ای به متخصص تحلیل لثه برایتان بسیار مفید خواهد بود.برای اطلاع از هزینه جراحی لثه به این مقاله از کلینیک دکتر نیکنام جهانفر مراجعه کنید.

عوارض تحلیل لثه

تحلیل لثه اگرچه بیماری خطرناکی به نظر نمی­آید، اما در صورت سهل ­انگاری شما می­تواند صدمات جبران­ ناپذیری برایتان داشته باشد. برخی از صدمات این بیماری عبارت­اند از:

– آسیب به دندان­ ها: با پیشروی لثه به سمت ریشه­ ها، بخش بیشتری از دندان از حفاظت لثه بی­ نصیب می­ماند. این موضوع خطر آسیب رسیدن به دندان را افزایش می­دهد.

– از بین رفتن خط لبخند: با تحلیل لثه­ ها، از زیبایی لبخند فرد به تدریج کاسته می­شود. این موضوع منجر به کم شدن اعتماد به نفس فرد می­شود. با درمان تحلیل لثه، می­توان خط لبخند را ترمیم کرده و زیبایی لبخند فرد را به او بازگرداند.همچنین کسانی که قصد ایمپلنت دندان توسط متخصص ایمپلنت در کرج را دارند اگر دچار تحلیل شده باشند ابتدا باید آنرا درمان کرد تا بتوان جراحی ایمپلنت را انجام داد.

جمع ­بندی

تحلیل لثه، یک بیماری مربوط به دندان و لثه است که در ابتدا فاقد علامت است اما به مرور زمان، مضرات زیادی برای دندان­ ها ایجاد می­کند. با مراجعه به موقع به پریودنتیست می­توان خطر تحلیل لثه را خنثی کرد. جراح تحلیل لثه می­تواند بیماری را در مرحله پیشرفته نیز درمان کند که البته یک دوره نقاهت برای شما خواهد داشت. اگر احساس می­کنید لثه ­های شما متورم، دردناک یا قرمز شده­اند، همین امروز به یک متخصص تحلیل لثه مراجعه کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.