جراحی سینوس لیفت چیست ؟(جراحی سینوس لیفت ایمپلنت)

جراحی سینوس لیفت چیست ؟(جراحی سینوس لیفت ایمپلنت)

جراحی سینوس لیفت چیست ؟(جراحی سینوس لیفت ایمپلنت)

جراحی سینوس لیفت چیست؟

جراحی سینوس لیفت، یکی از جراحی­ های دهان و دندان است که برای تقویت استخوان فک جهت قرار دادن ایمپلنت درون آن استفاده می­شود.

برای جایگزینی دائمی دندانی که به دلیل ضربه یا عدم انجام مراقبت ­های دندان­پزشکی از بین رفته باشد، پایدارترین، موثرترین (و البته در عین حال گران قیمت ترین) روش، استفاده از جراحی ایمپلنت دندان است. روشی که در آن، یک پیچ فلزی درون استخوان فک کار گذاشته می­شود تا واسطه میان دندان و استخوان فک باشد. در این روش، بعد از مدتی ایمپلنت با استخوان فک یکی می­شود تا دندان مصنوعی با دندان طبیعی تفاوت به سزایی نخواهد داشت و به صورت مادام­العمر در دهان بیمار باقی خواهد ماند.

اما همانطور که گفتیم، به این دلیل که ایمپلنت درون استخوان فک قرار داده می­شود، لازم است که میزان استحکام استخوان فک برای تحمل ایمپلنت، پیش از قرار دادن ایمپلنت درون آن سنجیده شود. در صورتی که استخوان استحکام کافی داشته باشد، جراحی جایگذاری ایمپلنت قابل انجام است. در غیر این صورت، باید به کمک جراحی های تقویت استخوان فک مانند جراحی پیوند استخوان یا جراحی سینوس، ابتدا استخوان فک را تقویت کرده و بعد از آن ایمپلنت را در جای خود قرار داد.

برای بیماری که قصد استفاده از ایمپلنت را دارد، قیمت جراحی سینوس لیفت نباید انجام آن را مختل کند. زیرا استفاده از ایمپلنت بدون تقویت استخوان، کارایی آن را به شدت تحت تاثیر قرار می­دهد؛ به طوری که گاهی ایمپلنت استفاده شده از جای خود رها شده و کاملا بدون استفاده می­شود. در این حالت، بیمار ناچار است استخوان را تقویت کرده و از یک ایمپلنت دیگر استفاده کند که این اقدام، هزینه درمان او را چند برابر خواهد کرد.

سینوس لیفت چیست ؟

جراحی سینوس لیفت باز

جراحی لیفت سینوس برای ایمپلنت، یک عمل جراحی برای تقویت استخوان فک است که در آن به کمک پودر استخوان، فک بیمار را تقویت می­کنند. به طور کلی این جراحی به دو روش باز و بسته انجام می­شود.

در جراحی سینوس لیفت باز، جراح قسمت سینوس را به سمت بالا لیفت کرده و فضای به وجود آمده را با پودر استخوان پر می­کند. اهمیتی ندارد که چه مقدار از استخوان تحلیل رفته است. جراحی سینوس لیفت باز می­تواند هر مقدار از آسیب دیدگی استخوان را برطرف کند. به علاوه، در طی انجام این عمل، پزشک می­تواند فرآیند کاشت ایمپلنت را نیز درون استخوان انجام دهد تا نیاز به یک جراحی دیگر (و در نتیجه یک دوره نقاهت بیشتر) برای بیمار از بین برود. البته تمام پزشکان این کار را انجام نمی­دهند؛ زیرا برخی معتقدند یک دوره نقاهت برای بهبود استخوان فک لازم است. این دسته از پزشکان ترجیح می­دهند ایمپلنت را بعد از یک دوره چهار تا شش ماهه انجام بدهند. در این حالت، اگر چه بیمار باید دو بار درد ناشی از جراحی فک را تحمل کند، اما در عوض پزشک و بیمار هر دو مطمئن می­شوند که استخوان فک استحکام و دوام لازم برای تحمل ایمپلنت را به دست آورده است.

جراحی لیفت سینوس بسته

نوع دیگر جراحی لیفت سینوس، جراحی لیفت سینوس بسته است. این جراحی زمانی انجام می­شود که ارتفاع استخوان فک به کمتر از دو ملی­متر رسیده باشد. در این حالت، تحلیل استخوان بسیار زیاد است. در چنین شرایطی، عمل لیفت سینوس بسته ترجیح داده می­شود. این نوع از لیفت سینوس دارای درد و عوارض جانبی کمتری نسبت به نوع باز است. هزینه سینوس لیفت هم در این حالت کمتر است، زیرا زحمت کمتری برای جراح پریودنتیست دارد (اگر چه که دقت در این جراحی بسیار حائز اهمیت است. چنان چه طی جراحی، سینوس به وسیله ابزار پزشکی آسیب ببیند، یک جراحی دیگر برای ترمیم سینوس هم ضروری خواهد بود).

به طور کلی، برای مقایسه این دو نوع جراحی، می­توانید موارد زیر را در نظر بگیرید:

– عوارض و درد جراحی باز بسیار بیشتر از جراحی بسته است.

– هزینه جراحی بسته کمتر از جراحی باز است.

– امکان کاشت ایمپلنت حین جراحی باز وجود دارد اما حین جراحی بسته نمی­توان چنین کاری را انجام داد..

جراحی سینوس باز

مراحل جراحی سینوس لیفت

در جلسات اولیه مراجعه شما به متخصص ایمپلنتولوژیست در کرج ، با توجه به میزان تحلیل استخوان و مقدار استخوانی که نیاز دارید، نوع جراحی شما توسط پزشک تعیین می­شود. بررسی تصاویر رادیوگرافی و اشعه ایکس به پزشک شما در این راه کمک خواهد کرد. پس از تعیین نوع جراحی (باز یا بسته)، سایر مراحل پیگیری خواهند شد:

در جراحی سینوس لیفت (جراحی سینوس برای ایمپلنت) به روش بسته، پس از تزریق بی­حسی و تمیز کردن دهان در ناحیه انجام جراحی، متخصص جراحی ایمپلنت به کمک یک دریل مخصوص، در ناحیه زیرین سینوس یک سوراخ ایجاد می­کند و از تزریق همین سوراخ، پودر استخوان را وارد استخوان بیمار می­کند. پزشک باید دقت داشته باشد که این فرآیند، هیچ ضربه­ای به سینوس بیمار وارد نکند. وارد آمدن هر نوع آسیبی به سینوس بیمار، می­تواند منجر به پارگی این بخش و یا عفونت سینوس شود. در صورت بروز چنین آسیبی، پزشک ناچار است برای ترمیم سینوس، یک جراحی دیگر نیز انجام بدهد.

در جراحی سینوس لیفت (جراحی سینوس برای ایمپلنت) به روش باز، جراح پس از تزریق داروی بی­حسی و تمیز کردن ناحیه جراحی، یک شکاف در لثه بیمار ایجاد کرده، غشای سینوس را به سمت بالا لیفت می­کند و سپس به میزان لازم، پودر استخوان در فضای ایجاد شده قرار می­دهد. در این مرحله که لثه باز است، پزشک می­تواند در صورت تشخیص، اقدام به کاشت ایمپلنت در استخوان فک کند تا بیمار را از جراحی کاشت ایمپلنت در زمان دیگری نیز بی­ نیاز کرده باشد.

مراقبت های بعد ار جراحی سینوس لیفت

 

مراقبت­ های قبل از سینوس لیفت

اگرچه که در این مقاله به عوارض جراحی سینوس لیفت باز اشاره شد، اما در نهایت این عوارض چندان آزاردهنده نخواهند بود. عوارضی نظیر ورم های صورت و درد پس از جراحی در مقابل استحکامی که به استخوان فک داده می­شوند، ناچیز هستند. پس زیاد خودتان را نگران نکنید.

پیش از انجام جراحی، مراقبت­ هایی لازم است که اگر چه پزشک شما این موارد را به شما گوشزد خواهد کرد، اما در این جا هم برخی از آنها را ذکر می­کنیم.

– عدم مصرف دخانیات از حدود یک ماه پیش از جراحی

– عدم مصرف داروهای انعقاد خون از دو هفته پیش از جراحی

– رژیم غذایی کامل و مغذی و سرشار از پروتئین


ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.