جراحی فلپ پریودنتال چیست؟(درمان تحلیل لثه ، خونریزی و التهالب لثه)

جراحی فلپ پریودنتال چیست؟(درمان تحلیل لثه ، خونریزی و التهالب لثه)

جراحی فلپ پریودنتال چیست؟(درمان تحلیل لثه ، خونریزی و التهالب لثه)

جراحی فلپ پریودنتال چیست ؟

جراحی فلپ پریودنتال یا جراحی فلپ لثه، یکی از عمل­ های جراحی حوزه لثه است که برای پاکسازی و درمان جیب­ ها انجام می­شود. اینکه جیب خودش چه چیزی است و چرا باید آن را پاکسازی کرد را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

بافت لثه، بافت قرمز رنگی است که از قسمت ریشه دندان در برابر آسیب­ های مختلف، محافظت می­کند. این بافت مانند یک سپر دفاعی روی ریشه دندان ­ها را می­پوشاند.

مانند تمام بافت­ های بدن انسان، لثه نیز در صورت سهل­ انگاری و عدم مراقبت می­تواند به بیماری­ های متعددی مبتلا شود. یکی از این بیماری­ های مربوط به لثه، فلپ پریودنتال است.

فلپ پریودنتال یا پریودنتیت، بیماری­ ای است که در نتیجه افزایش مقدار باکتری­ ها و عفونت ­ها در قسمت انتهایی لثه (که هم مرز با دندان است)، به وجود می­ آید. با شدت گرفتن بیماری، باکتری­ ها به سرعت تکثیر می­شوند و به مرور زمان، لثه را کمی از دندان جدا می­کنند. حالا در فضایی که بین لثه و دندان ایجاد شده است، یک محیط امن برای عفونت­ ها و باکتری­ ها وجود دارد که به مسواک و نخ دندان نیز به آن دسترسی ندارند. این محیط به مرور گسترش می ­یابد و اگر به کمک جراحی جلوی آن گرفته نشود، می­تواند منجر به از بین رفتن بافت لثه یا حتی تحلیل بافت استخوانی شود. این فضای خالی بین دندان و لثه که مملو از باکتری هاست و قابلیت دسترسی هم ندارد، به اصطلاح جیب یا پاکت نامیده می­شود.

برای از بین بردن این فضا، روش­ های متفاوتی وجود دارد. در مراحل ابتدایی، ممکن است با یک جرم­گیری ساده به کمک ابزارهای دستی یا ابزارهای فراصوت نیز مشکل برطرف شود. اما اگر این طور نشد و مشکل فراتر از این صحبت ­ها باشد، نیاز به جراحی فلپ پریودنتال است.

این جراحی به بیمار کمک می­کند تا فضای دهان سالم­ تری  داشته باشد و از تخریب احتمالی بافت لثه خود که ممکن است او را به جراحی­ های بیشتری نیازمند کند، جلوگیری نماید. به علاوه، بیماری لثه­ ای در مراحل پیشرفته می­تواند استخوان فک یا دندان­ ها را نیز درگیر کند. از دست دادن دندان برای هیچ شخصی اتفاق خوشایندی به حساب نمی­ آید. جراحی فلپ لثه می­تواند تضمین کند که از سمت باکتری­ های لثه آسیبی به دندان وارد نمی ­شود تا بیمار را ناچار به استفاده از روش­ های درمانی پیچیده­ ای چون کاشت ایمپلنت و پیوند استخوان وادار کند.

در نهایت، جراحی فلپ پریودنتال در بازسازی خط لبخند نیز تاثیر دارد. زیرا این جراحی با پاکسازی جرم­ های خط لثه، این بافت را مجددا به دندان بیمار وصل می­کند تا پاکت­ هایی که احتمالا ظاهر نامناسبی به دندان­ ها داده ­اند از بین برود و شکل مناسب خط لثه، لبخند زیبای سابق را به بیمار بازگرداند.

جراحی فلپ پریودنتال چیست ؟

مراحل جراحی فلپ پریودنتال چگونه است ؟

به صورت خلاصه در جراحی فلپ پریودنتال، متخصص لثه را از دندان جدا کرده و سپس به کمک روش­ ها و ابزارهای در اختیار خود، پلاک­ ها و جرم­ های زیر لثه را از بین می­برد. مراحل این جراحی را می­توان به صورت زیر توضیح داد:

پیش از جراحی، تمام پلاک­ های اطراف دندان توسط پریودنتیست پاکسازی می­شود. سپس داروهایی که مصرف می­کنید توسط پزشک بررسی می­شوند تا تداخلی با داروهای بی  ­حسی وجود نداشته باشد. با انجام این مراحل، پزشک این اطمینان را حاصل می­کند که جراحی فلپ پریودنتال برای شما ایمن است. حال پزشک می­تواند جراحی را آغاز کند.

در ابتدا داروی بی ­حسی تزریق شده و فضای جراحی بی­ حس می­شود. سپس پریودنتیست (متخصص بیمار ­های لثه ­ای) لثه را به کمک ابزارهای مخصوصی مانند اسکالپل از دندان جدا می­کند تا به بافت زیرین لثه دسترسی پیدا کند. سپس تمامی بافت­ های پلاک و جرم از روی دندان به صورت عمیق پاکسازی می­شود. اگر استخوان بیمار دچار نقص باشد، پزشک با ری­کانتورینگ استخوان می­تواند این مشکلات را نیز برطرف کند. در طی این بخش، به کمک مته­های مخصوصی لبه­ های استخوان را صاف می­کنند.

در این مرحله که کار جراحی فلپ پریودنتال تمام شده است. پزشک اقدام به بخیه زدن لثه باز شده می­کند. بخیه مورد استفاده در جراحی فلپ لثه ­ای می­تواند از نوع خود جذب باشد یا در حالت دیگر، نیاز باشد که پس از مدتی، مجددا بیمار برای کشیدن بخیه ­هایش به پزشک مراجعه کند.

همانطور که دیدید، این جراحی آن قدر پیچیده و دردناک نیست که به بعد موکول کردنش کار درستی باشد. در صورتی که احساس می­کنید به بیماری لثه ­ای مبتلا هستید، سریع­تر به پریودنتیست مراجعه کنید. علائمی همچون تورم بافت لثه، خونریزی لثه­ای، بوی نامطبوع دهان برای مدت طولانی و در مراحل پیشرفته ­تر، لقی دندان­ ها، از نشانه­ های بیماری لثه است.

مراحل جراحی فلپ پریودنتال چگونه است ؟

مراقبت­ های بعد از جراحی فلپ پریودنتال

مراقبت ­های بعد از جراحی فلپ پریودنتال، یکی از مهم­ترین نکات آن است. بدون رعایت برخی از مراقبت­ ها پس از جراحی فلپ پریودنتال، تاثیر این جراحی تا حد قابل توجهی کاهش پیدا می­کنند. در صورتی که به فکر انجام این جراحی هستید، مراقبت­ های بعد از جراحی فلپ پریودنتال را طبق توصیه پزشک انجام دهید.

پس از انجام جراحی فلپ پریودنتال، با توجه به اینکه در حین جراحی، لثه شکافته شده و مجددا بخیه خورده است، احساس درد پس از جراحی ناگزیر به نظر می­آید. برای رهایی از این درد پزشک به شما استفاده از مسکن را توصیه می­کند. ملاقات بعدی شما با پزشک بین یک هفته تا ده روز پس از اتمام جراحی  است. در طی این مدت، استفاده مرتب از مسواک و نخ دندان ضروری است تا از تجمع دوباره باکتری­ ها در فضای دهان جلوگیری شود. استفاده از محلول­ های شست­وشوی دهان (دهان­شویه) نیز به از بین بردن باکتری­ ها کمک می­کند. در این مدت (و اگر می­توانید، در بقیه مدت­ ها) از استعمال دخانیات پرهیز کنید. برای جلوگیری از عفونت، تجویز آنتی­ بیوتیک هم قابل پیش­بینی است. مطابق نسخه و دستور پزشک، داروها را مصرف کنید و نهایتا پس از ده روز، مجددا به جراح خود مراجعه کنید.

هزینه جراحی فلپ چقدر است ؟

هزینه جراحی فلپ­ لثه­ ای تابع فاکتورهای گوناگونی است. منطقه زندگی شما روی این هزینه تاثیر دارد. نوع بیمه درمانی شما هم قیمت نهایی را تغییر می­دهد. تخصص پزشک و میزان پیشرفت بیماری لثه­ای شما نیز در هزینه تمام شده این عمل برای شما تغییراتی را ایجاد می­کند. در نهایت اما به صورت میانگین، چیزی بین 2 تا 3 میلیون تومان را در نظر داشته باشید؛ اگرچه که به قول معروف، “قیمت امروز با قیمت فردا تفاوت دارد”.برای کسب اطلاع بیشتر از هزینه جراحی لثه در کرج پیشنهاد میکنیم این مقاله را مطالعه کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.