جراحی پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان (دکتر نیکنام جهانفر)

جراحی پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان (دکتر نیکنام جهانفر)

جراحی پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان (دکتر نیکنام جهانفر)

جراحی پیوند استخوان برای ایمپلنت

جراحی پیوند استخوان، یکی از جراحی­ های حوزه دهان و دندان است که برای ترمیم و تقویت استخوان فک انجام می­شود. جراحی پیوند استخوان انواع و روش ­های مختلفی دارد که بسته به نیاز بیمار، پزشک نوع عمل مورد نیاز را انتخاب می­کند.

از دست دادن دندان، برای هر انسانی یک اتفاق ناگزیر است. چه به دلیل بروز حادثه یا به دلیل کهولت سن یا عدم رعایت بهداشت دهان، دندان­ ها دچار ایراد می­شوند و گاها از مکان خود در دهان خارج می­شوند. برای پر کردن جای این دندان در دهان، راهکارهای متفاوتی وجود دارد. یکی از جدیدترین راهکارهای حوزه دندان­پزشکی برای این مسئله، ایمپلنت است.

ایمپلنت یک قطعه فلزی است که در استخوان فک قرار داده می­شود و پس از مدتی، کاملا در استخوان فک جوش می­خورد. این قطعه فلزی به عنوان پایه برای دندان ­های مصنوعی یا بریج­ های دندان عمل می­کند. به کمک ایمپلنت، می­توان مشکل نبود یک دندان را به صورت همیشگی و پایدار حل کرد.

برای جایگذاری ایمپلنت در استخوان، ابتدا باید میزان استقامت و سلامت استخوان بررسی شود. ممکن است به دلیل عفونت لثه یا صدماتی که به استخوان فک وارد شده، این بخش دارای ضعف باشد. در صورت ضعیف بودن استخوان، با قرار دادن ایمپلنت فشار بیشتری به استخوان وارد می­شود و ممکن است پس از مدتی، استخوان دیگر قابلیت تحمل ایمپلنت را نداشته باشد و به تبع، ایمپلنت در جای خود تکان بخورد یا به قول معروف، سر جایش لق بزند. اگر این اتفاق رخ بدهد، ایمپلنت دیگر کاربردی ندارد. پس از مدتی از جای خود خارج می­شود و باید با یک ایمپلنت دیگر جایگزین شود. از این رو، همواره در ابتدا سلامت استخوان پایه برای جایگذاری ایمپلنت بررسی می­شود تا در صورت وجود اشکال، پیش از قرار دادن ایمپلنت، استخوان را ترمیم و تقویت کنند.

جراحی پیوند استخوان، روشی است که جراح متخصص ایمپلنت در کرج در آن با پیوند زدن استخوان (از بدن خود شخص یا از بانک استخوان) به قسمت ضعیف استخوان فک، این استخوان را تقویت می­کنند تا مقاومت لازم برای تحمل ایمپلنت را به دست بیاورد. هزینه جراحی پیوند استخوان با توجه به منبع برداشت استخوان و روش انجام جراحی پیوند استخوان، متفاوت است.

با انجام جراحی پیوند استخوان، فک بیمار استحکام لازمه را به دست می­آورد. پس از انجام جراحی، باید مدتی به استخوان زمان داد تا دوره نقاهت را طی کند و استخوان پیوندی فرصت داشته باشد با استخوان فک یکی شده و آن را تقویت کند. طول این مدت بین چهار تا نه ماه تقریب زده می­شود.

جراحی پیوند استخوان برای ایمپلنت

انواع جراحی پیوند استخوان

جراحی پیوند استخوان، بسته به مقدار آسیبی که به دندان وارد شده است، انواع متفاوتی دارد. نوع اول، پیوند حفره دندان است. در این پیوند، به وسیله مواد پیوندی، پس از کشیده شدن دندان جای آن را پر می­کنند. این کار باعث می­شود استخوان فک پس از کشیده شدن دندان آسیب نبیند.

نوع دوم، پیوند قطعه استخوان است. از این جراحی پیوند استخوان در حالتی استفاده می ­شود که بر اثر ضربه خوردن استخوان، بخش نسبتا بزرگی از آن دچار آسیب دیدگی شده باشد. در این وضعیت، یک قطعه استخوان را به کمک پیچ­هایی از جنس فلز تیتانیوم در محل استخوان آسیب دیده محکم می­شود. قطعه استخوان پیوندی به مرور با استخوان فک یکی می­ شود تا فک آماده قرار گیری ایمپلنت شود.

سومین نوع پیوند استخوان، زمانی استفاده می­شود که ضخامت استخوان فک به اندازه کافی نباشد. در این حالت، این کمبود ضخامت به وسیله پیوند یک قطعه استخوان به آن، جبران می­شود.

مراحل جراحی پیوند استخوان

– پیش از انجام جراحی، لازم است به مدت دوازده ساعت از خوردن و آشامیدن پرهیز شود.

– در ابتدا، بی حسی به بیمار تزریق می­شود.

– سپس پزشک فضای دهان بیمار و به خصوص فضای انجام جراحی را تمیز می­کند.

– یک برش روی لثه بیمار زده می­شود تا امکان دسترسی به استخوان فک فراهم بشود.

– مواد پیوندی در جای خود قرار گرفته و به وسیله پیچ یا چسب­های مخصوص، در جای خود ثابت نگه داشته می­شوند.

– حال که کار پیوند تمام شده است، بخش بریده شده لثه بخیه زده می­شود.

انواع پودر استخوان

منظور از پودر استخوان، همان ماده پیوندی است که درون استخوان قرار می­گیرد و در واقع، ماده­ای بر پایه استخوان (استخوان خود فرد، استخوان یک فرد دیگر یا استخوان حیوانی) است.

برای جراحی پیوند استخوان، انواع مختلفی از پودر استخوان استفاده می­شود. انتخاب هر یک از انواع پودر استخوان روی هزینه جراحی پیوند استخوان و کیفیت آن تاثیر می­گذارد.

در ادامه انواع پودر استخوان را معرفی می­کنیم:

اتوگرفت: این پودر از بدن خود فرد تهیه می­شود. استخوان­هایی که برای تولید این پودر استفاده می­شوند صرفا محدود به ناحیه دهان و دندان نیستند. می­توان از استخوان چانه، لگن، بخش­ هایی از پا و یا فک پایین برای تهیه این پودر استخوان استفاده کرد.

بزرگترین مزیت این پودر استخوان، سازگاری قطعی آن با بدن بیمار است. زیرا این پودر از استخوان خود او تهیه شده و قطعا مشکلی با سایر استخوان هایش ندارد. در کنار چنین مزیتی اما، نیاز به جراحی برداشت استخوان از خود فرد، یک عیب بزرگ برای این حالت است که دوره نقاهت و درد این پیوند را افزایش می­دهد.

آلوگرفت: این پودر از بانک استخوان (مرکزی که بافت استخوان افرادی که اهدای عضو کرده­اند را ذخیره می­کند) تهیه می­شود. به دلیل اینکه احتمال دارد پودر استخوان با بدن فرد ناسازگاری داشته باشد، در ابتدا باید این سازگاری بررسی شود.

مزیت استفاده از این نوع پودر استخوان، در دسترس بودن آن است. به علاوه، استفاده از این پودر نیاز به جراحی برداشت استخوان را از بین می­برد و بیمار را از درد و دوره نقاهت این جراحی خلاص می­کند. تنها ایراد احتمالی این نوع پودر استخوانی، احتمال واکنش سیستم ایمنی بدن بیمار با آن است که باید پیش از استفاده، آزمایش بشود.

زنوگرفت: منبع این پودر استخوان، استخوان حیوانی است. حیواناتی نظیر گاو و اسب برای تولید این پودر استخوان مواردی ایده­آل محسوب می­شوند.

انواع پودر استخوان

مزایا و عوارض پیوند استخوان:

مهم­ترین مزیت جراحی پیوند استخوان توسط متخصص جراح لثه در کرج ، تقویت فک و آماده سازی آن برای قرار گیری ایمپلنت است. برای استقبال از ایمپلنت، به استحکام استخوان فک نیاز خواهید داشت. فرقی نمی­کند که از چه روشی استفاده می­کنید. پیوند استخوان، این استحکام را به شما هدیه می­دهد.

به طور کلی، جراحی پیوند استخوان درد و عوارض زیادی ندارد. در طول عمل به دلیل استفاده از بی­حسی چیز زیادی حس نمی­شود اما پس از اتمام اثر بی­حسی، ممکن است نهایتا برای چند روز درد جزئی حس کنید. خونریزی­های جزئی، تورم و کبودی کوتاه مدت نیز دور از انتظار نخواهند بود. با قرار دادن گاز استریل روی جای زخم، می­توانید جلوی خونریزی را تا حد زیادی بگیرید.

پس از انجام جراحی، حتما مراقبت­های بعد از پیوند استخوان در ایمپلنت را در نظر داشته باشید. در 24 ساعت اول پس از جراحی از غذاهای نرم استفاده کنید و مایعات زیادی بنوشید. مدتی از استعمال دخانیات دوری کنید و غذاهای چرب و شور و خشک را کنار بگذارید.

در صورت استفاده از پیچ برای استحکام مواد، یک جلسه دیگر برای خارج کردن پیچ ­ها وقت بگیرید. بعد از این جلسه، کار شما تمام است. استخوان فک شما حالا استحکام مدنظر را دارد و می­توانید با خیال راحت، سراغ ایمپلنت بروید.

هزینه پودر استخوان برای ایمپلنت (هزینه انواع پودر استخوان در سال 1401)

هزینه های کلی پودر استخوان برای هر بیمار متفاوت است زیرا برآورد قیمت پودر اسخوان بر اساس نوع جراحی و مقدار مصرف پودر استخوان محاسبه میشود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.