جراحی پیوند لثه چیست و چگونه انجام میشود؟دکتر نیکنام جهانفر

جراحی پیوند لثه چیست و چگونه انجام میشود؟دکتر نیکنام جهانفر

جراحی پیوند لثه چیست و چگونه انجام میشود؟دکتر نیکنام جهانفر

پیوند لثه، یک عمل جراحی برای ترمیم بافت تخریب شده‌ی لثه است. به فرآیند تخریب لثه «تحلیل لثه، پسروی لثه یا بالا رفتن لثه» گفته می‌شود. جراحی پیوند لثه راهکاری برای مقابله با تحلیل لثه می‌باشد.
لثه، بافت نرمی است که ریشه و بین دندان‌ها را می‌پوشاند. با گذشت زمان و افزایش سن انسان، این بافت نرم به مرور زمان و به صورت غیر محسوس، شروع به از بین رفتن می‌کند. معمولا سرعت تخریب این بافت آن قدر کم است که کسی متوجه مراحل ابتدایی و بدون علائم آن نمی‌شود.
با بروز برخی علائم در بدن، تحلیل لثه شروع به رخ‌نمایی می‌کند. در چنین وضعیتی است که فرد متوجه بیماری خود می‌شود و به دنبال درمان می‌گردد. درد در خط لثه (پایین ترین محل تماس دندان و لثه که مرز بین دندان و لثه می‌باشد)، خونریزی پس از مسواک زدن و بوی نامطبوع دهان از نشانه‌هایی هستند که پیشرفت تحلیل لثه را به شما نشان می‌دهند. شما باید به فکر مقابله باشید زیرا اگر بیکار بنشینید و به این بیماری کم‌توجهی کنید، خطراتی را برای شما در پی خواهد داشت که یکی از آنها، خطر افتادن یا به نمایش در آمدن ریشه دندان است.
حال که متوجه شدیم این بیماری نیاز به درمان دارد، راجع به یکی از درمان‌های آن صحبت می‌کنیم یعنی «جراحی پیوند لثه».

جراحی پیوند لثه چیست ؟

جراحی پیوند لثه چیست ؟

جراحی پیوند لثه، همان‌طور که قابل حدس است، یک جراحی برای پر کردن جای خالی لثه تحلیل رفته می‌باشد. اگر چه تاکنون در مورد بخش درمانی جراحی صحبت کردیم، اما کاربرد این جراحی در حوزه عمل‌های زیبایی هم قابل چشم‌پوشی نیست. مثلا یکی از کاربرد‌های این جراحی، اصلاح خط لبخند است. از طریق پیوند لثه، می‌توان طول بخش قابل رویت دندان را زیاد یا کم کرد و از این طریق، شکل خط لبخند فرد را بهبود بخشید.
به طور کلی، در این عمل جراحی برای ترمیم بافت آسیب دیده یا تحلیل رفته لثه از یک منبع دیگر، که عمدتا کام دهان بیمار است، استفاده می‌شود و با جدا کردن بخشی از آن، بافت آسیب دیده معالجه می‌شود.
این عمل درد چندانی را به بیمار تحمیل نمی‌کند و تمام درد آن، تا حدود سه الی چهار روز پس از عمل تمام خواهد شد. البته میزان درد به نوع عمل هم بستگی دارد. اگر منبع ترمیم لثه از بدن فرد دیگری باشد، درد حاصل از جراحی برای بیمار به مراتب کمتر از حالتی خواهد بود که بافت سالم از بدن خود بیمار برداشته شود. در مورد منابع مختلف برداشت بافت سالم در بخش انواع جراحی پیوند لثه صحبت خواهد شد.

مطلب مرتبط : جراحی لیفت لثه را در این مقاله بخوانید .

مراحل جراحی پیوند لثه:

در ابتدا، متخصص جراحی لثه در کرج با توجه به شرایط بیمار و میزان پیشرفت بیماری تحلیل لثه، تصمیم به اجرای یکی از انواع پیوند لثه می‌گیرد (انواع جراحی پیوند لثه در بخش بعد توضیح داده می‌شود). سپس در محل اجرای جراحی، بی حسی موضعی تزریق شده و مراحل جراحی اجرا می‌گردند. زمان انجام این جراحی نسبتا کوتاه است و درد ناشی از آن هم جای نگرانی ندارد. پس از اتمام جراحی، محل آن با دهان‌شویه شسته می‌شود.
به یاد داشته باشید که مراقبت‌های بعد از عمل در بهبودی سریع آن بسیار موثر هستند. اغلب پس از اتمام جراحی، نکات مربوط به نگهداری و مراقبت از پیوند به بیمار ارائه می‌شود.
دوره بهبودی کامل پس از جراحی، حدود یک هفته تا ده روز زمان می‌برد. بیمار یک روز پس از جراحی می‌تواند به کار و فعالیت خود برسد اما کمی احساس درد پس از عمل با او همراه خواهد بود.
پس از اتمام عمل و بهبود تقریبی بیمار، یک یا چند جلسه ملاقات با متخصص جراحی لثه برای معاینه نهایی و کشیدن بخیه‌ها نیاز است. برای بهبودی هر چه سریع تر بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:
– تا زمانی که متخصص به شما اجازه دهد، مسواک و نخ دندان را کنار بگذارید تا لثه کاملا ترمیم شود.
– از دهان‌شویه استفاده کنید
– با خوردن غذاهای سفت و خشک، لثه‌ و دندان خود را آزار ندهید.
-از استعمال سیگار پرهیز کنید.

انواع جراحی پیوند لثه:

انواع جراحی پیوند لثه:

جراحی پیوند لثه انواع مختلفی دارد که با توجه به خواسته و شرایط بیمار، دندان‌پزشک تصمیم می‌گیرد که از کدام نوع جراحی استفاده کند. در ادامه با انواع این جراحی آشنا خواهید شد:
روش اول، جراحی پیوند بافت همبند:
در این روش، پس از تزریق بی حسی موضعی، قسمتی از بافت کام دهان شکافته می‌شود که به این قسمت، فلپ می‌گویند. سپس از بافت زیر فلپ، به اندازه مورد نیاز برداشته شده و به قسمت هدف منتقل می‌گردد. در این مرحله، جراح بافت برداشته شده را به بافت تحلیل رفته بخیه می‌زند. در انتها قسمت باز شده از سقف دهان نیز بخیه زده شده و عمل به اتمام می‌رسد.
روش دوم، جراحی پیوند لثه آزاد:
بر خلاف روش قبل که بافت پیوندی از زیر قسمت سقف دهان برداشته می‌شد، در این روش بافت پیوندی مستقیما از لایه بیرونی سقف دهان گرفته و روی لثه بخیه می‌شود. معمولا پیوند لثه آزاد برای افرادی به کار می‌رود که لثه‌های آنان نازک بوده و برای ترمیم به افزایش ضخامت لثه نیازمند باشند.
روش سوم، پیوند پدیکل (لترال):
در حالتی که ریشه یک دندان پیدا می‌شود و اطراف این دندان به اندازه کافی بافت لثه وجود دارد، از روش پیوند لترال استفاده می‌شود؛ به این صورت که جراح در قسمت بالایی لثه، بخشی از آن را برش می‌زند، به شکلی که یک لبه از لثه هم‌چنان متصل باقی مانده باشد، سپس لثه را به سمت دندان می‌کشد تا روی قسمتی از ریشه دندان که از زیر بافت لثه خارج شده را بپوشاند. توجه داشته باشید که این روش تنها در حالتی قابل استفاده است که به مقدار کافی بافت لثه در اطراف دندان مورد نظر وجود داشته باشد.
پیوند پدیکل به دلیل اینکه منجر به قطع شدن جریان خون در هیچ نقطه‌ای نمی‌شود، یکی از بهترین انواع پیوند لثه است.

مطلب پیشنهادی : ایمپلنت بهترین روش جایگزین دندان از دست رفته توسط متخصص ایمپلنت در کرج دکتر نیکنام جهانفر

جراحی لثه توسط متخصص پریودنتیست :

همانطور که اشاره شد، پیوند لثه توسط پریودنتیست (متخصص لثه) انجام می‌شود. بهترین دکتر پیوند لثه را تخصص و تبحر او تعیین می‌کند. تجربه و تخصص پریودنتیست شما در نتیجه نهایی جراحی‌تان تاثیر به سزایی دارد. هزینه جراحی پیوند لثه را تنها فاکتور انتخاب خود در نظر نگیرید. به دنبال انتخاب بهترین دکتر پیوند لثه در محل زندگی خود باشید. توجه کنید که سلامت دندان‌های شما در ارتباط دائمی با سلامت لثه‌هایتان است. پس همان‌قدر که به سلامت دندان خود رسیدگی می‌کنید، سلامت لثه را نیز مدنظر داشته باشید.

مطلب پیشنهادی :انتخاب بهترین مارک ایمپلنت دندان را در این مقاله بخوانید .

پیوند لثه با لیزر چگونه انجام میشود ؟

یکی از روش‌هایی که برای درمان بیماری‌های دهان و دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد، درمان با لیزر است. لیزر برای از بین بردن عفونت‌ها و بافت‌های آسیب دیده در دهان کاربرد دارد. در جراحی پیوند لثه، لیزر می‌تواند پیش از عمل جراحی برای تمیز کردن سطح دندان و لثه استفاده شود اما به عنوان یک جایگزین برای جراحی هنوز روشی تایید شده به حساب نمی‌آید.

پیوند لثه با لیزر:مطلب مرتبط : روش جدید کاشت دندان را در مقاله مطالعه کنید .
جمع‌بندی:
پیوند لثه، یک جراحی برای درمان تحلیل حاد لثه است. این جراحی به کمک بافت‌های لثه‌ای در قسمت‌های دیگر دهان، تحلیل لثه اطراف دندان را برطرف می‌کند. روش‌های مختلفی برای جراحی پیوند لثه وجود دارد که تفاوت آنها در منبع بافت پیوندی لثه می‌باشد.
دوره نقاهت این جراحی نهایتا دو هفته است. با انجام برخی مراقبت‌ها می‌توان این زمان را از این هم کمتر کرد. اگر با مشکل تحلیل لثه مواجه هستید، همین امروز به یک پریودنتیست مراجعه کنید؛ پیش از آن که عواقب این بیماری به سراغ شما بیاید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.