شناخت انواع دندان مصنوعی (دندان مصنوعی متحرک و ثابت)

شناخت انواع دندان مصنوعی (دندان مصنوعی متحرک و ثابت)

شناخت انواع دندان مصنوعی (دندان مصنوعی متحرک و ثابت)

به مرور و با افزایش سن دندان های طبیعی انسان از بین می رود. ممکن است به هر دلیلی این اتفاق بیفتد مانند عدم رسیدگی به بهداشت دهان و دندان ، افزایش سن و … . جای نگرانی نیست و با پیشرفت در زمینه دندان پزشکی راه های زیادی برای جایگزین کردن جای خالی دندان های از دست رفته وجود دارد. علاوه بر کاشت ایمپلنت دندان، دندان مصنوعی نیز یکی از این روش ها می باشد. در این مطلب با ما همراه باشید تا در مورد دندان مصنوعی اطلاعاتی کسب کنیم.

دندان مصنوعی متحرک و ثابت

دندان مصنوعی و ثابت هردو روشی برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته می باشد، هر کدام از این دو مورد انواع خود را دارند و با توجه به شرایط بیمار یکی از این موارد را برای درمان انتخاب می کنند. برای مثال بعضی از افراد دندان های هر دو فک خود را کامل از دست داده اند و بهترین روش درمان استفاده از دندان مصنوعی متحرک کامل و یا اوردنچر ها می باشد. و افرادی که یک یا چند دندان خود را از دست داده اند روش مناسب برای درمان آنها استفاده از دندان مصنوعی تکه ای ناکامل و یا بریج دندان می باشد.

مطلب پیشنهادی : بهترین مارک های ایمپلنت دندان را در این مقاله بخوانید .

قیمت انواع دندان مصنوعی

اگر شما یک یا چند دندان خود را از دست داده اید بهترین گزینه برای شما استفاده از پروتز دندان مصنوعی می باشد. پروتز های دندان می توانند از جنس اکرلیکی، ژله ای یا کروم…. و غیره باشد. هر کدام از این روش ها قیمت متفاوتی دارند. چراکه در قیمت گذاری دندان های مصنوعی نوع آن، تعداد دندان ها و… تاثیر گذار می باشد.

قیمت انواع دندان مصنوعی

انواع دندان مصنوعی

در حالت عادی می توان دندان مصنوعی را به دو دسته تقسیم کرد، که هرکدام از انها انواع خودشان را دارند. در ادامه انواع انها را معرفی خواهیم کرد.
• دندان مصنوعی متحرک
• دندان مصنوعی ثابت

دندان مصنوعی متحرک چیست ؟ شناخت انواع دندان مصنوعی متحرک

همانطور که اشاره کردیم دندان مصنوعی به دو نوع ثابت و متحرک تقسیم می شود. از بین این دو مورد پروتز های دندانی متحرک بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. منظور از پروتز دندان متحرک، این است که فرد هر زمان که بخواهد می تواند پروتز ها را از دهان خود خارج کند و مجدد آن را روی قوس فک خود قرار دهند. هزینه دندان مصنوعی متحرک نسبت به ثابت کمتر است چراکه در این روش اتصال انجام نمی شود و می توانید به راحتی آن را از دهان خود خارج کنید. دندان مصنوعی برای افراد جوان را در این مقاله از کلینیک دکتر نیکنام جهانفر بررسی کرده ایم که پیشنهاد میشود آنرا مطالعه کنید .

در ادامه انواع دندان مصنوعی متحرک و یا پروتز دندان را به شما معرفی خواهیم کرد:

دندان مصنوعی متحرک کامل (دست دندان)

دندان مصنوعی کامل برای افرادی استفاده می شود و مناسب است که فرد همه دندان های خود را از دست داده باشد، هم در فک پایین و هم در فک بالا. در این شرایط معمولا سن افراد بالا رفته و کم کم دندان های خود را از دست می دهند و یا افراد جوانی که به خوبی از دندان های خود مراقبت نکرده اند، در این شرایط دندان پزشک دندان های فرد را می کشد و یک قالب از دندان های بیمار تهیه می کند. با کمک این قالب پروتز متحرک ژله ای دندان شما ساخته می شود.

انواع دندان مصنوعی متحرک و ثابت

• انواع دندان مصنوعی تکه ای (پارسیل)

دندان مصنوعی متحرک تکه ای و ناکامل برای افرادی استفاده می شود که تعداد کمی از دندان های خود را از دست داده اند و نمی خواهند هزینه های بیشتری مانند ایمپلنت دندان بپردازند. در این صورت پروتز دندان تکه ای بهترین جایگزین خواهد بود.

انواع دندان مصنوعی تکه ای

انواع دندان مصنوعی تکه ای 

دندان مصنوعی متحرک ژله ای

دندان مصنوعی متحرک ژله ای میان مردم بسیار محبوب شده و دلیل آن عدم استفاده از فلز در ساخت پروتز های ژله ای می باشد. این پروتز های ژله ای بسیار انعطاف پذیر بوده و برای افراد جوان مناسب تر است. هزینه این نوع پروتز نسبت به پروتز کروم و کبالت مناسب تر است. هزینه دندان مصنوعی متحرک ژله ای به مواردی مانند تعداد دندان های که نیاز به پروتز دارند، جنس پایه و… بستگی دارد.

 

دندان مصنوعی متحرک ژله ای

دندان مصنوعی متحرک کروم و کبالت (بیس فلزی)

دندان مصنوعی متحرک کروم و کبالت برعکس دندان مصنوعی ژله ای از پایه فلزی تشکیل شده و با کمک گیره های فلزی به دندان های فرد متصل می شود. هزینه دندان مصنوعی متحرک کروم و کبالت به مواردی مانند: تعداد دندان ها، جنس پایه، جنس قسمت فلزی و… بستگی دارد.

دندان مصنوعی متحرک کروم و کبالت (بیس فلزی)

انواع دندان مصنوعی ثابت (بر پایه ایمپلنت دندان) در کرج

یکی دیگر از راه های جایگزین دندان های از دست رفته دندان مصنوعی ثابت می باشد. این پروتز ها ثابت می باشد و توسط ایمپلنت به فک شما اتصال داده می شود و مانند پروتز متحرک نمی توانید هر زمان که بخواهید آن را از دهان خود خارج کنید. دندان مصنوعی ثابت نیز مانند متحرک به دو دسته کامل و تکه ای تقسیم می شود.انواع دندان مصنوعی ثابت را در این مقاله به طور مفصل بررسی کرده ایم که پیشنهاد میشود آنرا مطالعه کنید .

انواع دندان مصنوعی ثابت به دو مورد زیر تقسیم می شود که در ادامه با آنها اشنا خواهیم شد:

• اوردنچر(بر پایه ایمپلنت)

اوردنچرها بر پایه ایمپلنت، نسل جدیدی از پروتز های دندانی می باشد. اوردنچر ها ترکیبی از ایمپلنت دندان و دندان مصنوعی می باشد. از اوردنچر ها می توان برای جایگزین تمامی دندان های از دست رفته هر دو فک استفاده کرد. نحوه استفاده از اوردنچر ها به این شکل است که 4 تا 6 ایمپلنت در هر دو فک کاشته می شود و سپس اوردنچر روی آن سوار می شود.انواع اوردنچر چیست ؟را در این مقاله میتوانید بخوانید .

 

اوردنچر(بر پایه ایمپلنت)

• بریج دندان

بریج دندان ها نیز یک نوع پروتز ثابت می باشد که در مواقعی کاربرد دارد که فرد یک و یا چند دندان مجاور را از دست داده باشد.

 

بریج دندان

هزینه دندان مصنوعی با بیمه

افرادی که تحت پوشش بیمه باشند می توانند با کمک بیمه هزینه دندان مصنوعی را بپردازند.
ایا بیمه دندان مصنوعی را تقبل میکند؟
سوال بیشتر افراد این است که ایا با بیمه می توان هزینه استفاده از دندان مصنوعی را پرداخت یا خیر؟ بله، بیمه های مانند بیمه سلامت، بیمه تامین اجتماعی بخشی از هزینه استفاده از دندان مصنوعی را پرداخت می کند.


ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.