دلایل استفاده از دندان مصنوعی در بین جوانان (قیمت دندان مصنوعی و انواع آن )

دلایل استفاده از دندان مصنوعی در بین جوانان (قیمت دندان مصنوعی و انواع آن )

دلایل استفاده از دندان مصنوعی در بین جوانان (قیمت دندان مصنوعی و انواع آن )

دندان مصنوعی برای افراد جوان، یکی از موضوعاتی است که کمتر به آن اشاره شده است. به این دلیل که در سنین جوانی، دندان­ ها هنوز استحکام لازم را دارند و آن­قدر ها اتفاق نمی­ افتد که در بین جوانان اطرافمان، کسی را با دندان مصنوعی ببینیم. اغلب جوانان در صورت رعایت بهداشت دندان، مشکل خاصی در این مورد نخواهند داشت و تا سال­ ها می­توانند از دندان­ هایشان به خوبی بهره ببرند. با این وجود در مواردی، بعضی از جوانان نیز نیاز به دندان مصنوعی دارند و به دنبال بهترین نوع دندان مصنوعی برای افراد جوان هستند. در این مقاله، انواع دندان مصنوعی برای افراد جوان را از نظر قیمت و تعداد دندان مورد نیاز بررسی خواهیم کرد.

دلایل استفاده از دندان مصنوعی در بین جوانان چیست ؟

در ابتدا، به سراغ دلایل استفاده از دندان مصنوعی برای جوانان می­رویم. همانطور که گفتیم، در بین جوانان استفاده از دندان مصنوعی کمتر اتفاق می­افتد که دلیل آن هم استحکام دندان در این رده سنی است. اما گاهی، اتفاقاتی رخ می­دهد که جوانان نیز نیاز به استفاده از دندان مصنوعی دارند. شایع­ترین این اتفاقات، ضربه خوردن به دلایل مختلف است. خواه بر اثر حوادث ورزشی، خواه به دلیل حوادث دیگری از جمله تصادف یا درگیری با دیگر افراد، حوادث اصلی­ ترین دلیل بروز مشکل در دندان­ هاست که به استفاده از دندان مصنوعی برای افراد جوان منجر می­شود. در این حالت ممکن یک یا چند تا از دندان­ های فرد دچار مشکل شود که در هر وضعیت، بهترین نوع دندان مصنوعی برای افراد جوان متفاوت خواهد بود. در بخش انواع دندان مصنوعی، در این باره صحبت خواهیم کرد.

دلیل دیگری که دندان مصنوعی برای افراد جوان استفاده می­شود، بیماری­ های لثه است. بیماری لثه­ ای در صورتی که به موقع پیگیری نشود، به دندان­ ها و استخوان فک آسیب وارد می­کند. تا جایی که ممکن است دندان دیگر قابل استفاده نبوده و نیاز به جایگزینی داشته باشد.

عدم رعایت بهداشت دندان، یا به بیان دیگر مسواک نزدن، دلیل دیگر بروز مشکل دندان در جوانان است. عدم استفاده از مسواک و نخ دندان به شیوه صحیح، باعث می­شود ذرات غذا در محیط دهان باقی بمانند و خوراک باکتری­ های مضر موجود در دهان شوند و به تکثیر آنها کمک کنند. تکثیر این باکتری­ ها علاوه بر آسیب به لثه­ ها، مستقیما به دندان­ ها هم آسیب وارد می­کند. تا جایی که دندان دیگر قابل تعمیر نباشد و دندان­پزشک مجبور شود دندان را از جای خودش خارج کند. در این مرحله، باز هم دندان مصنوعی برای افراد جوان لازم است تا جای دندان خارج شده را پر کند.

در کنار موارد گفته شده، برخی بیماری­ های ژنتیکی و هم­چنین رفلاکس معده نیز ممکن است تاج یا ریشه دندان را تضعیف کند. رفلاکس معده که منجر به ورود اسید معده به فضای دهان می­شود، تاثیر به سزایی در تخریب بافت استخوانی دندان دارد.

دلایل استفاده از دندان مصنوعی در بین جوانان چیست ؟

بهترین نوع دندان مصنوعی برای افراد جوان کدام است ؟

در بخش قبل دلایل نیاز به دندان مصنوعی برای افراد جوان را بررسی کردیم. حالا با بررسی انواع دندان مصنوعی، بهترین نوع دندان مصنوعی برای افراد جوان را مشخص خواهیم کرد.

دندان مصنوعی کامل

در ابتدا باید ببینیم به چه تعداد دندان مصنوعی نیاز است. در حالتی که تمام دندان­ های فرد یا تعداد زیادی از آنها از بین رفته است، دندان مصنوعی کامل راه­ حل مناسبی می­باشد. در این حالت، دندان مصنوعی برای افراد جوان از نوع متحرک خواهد بود. یعنی دندان ­ها قابلیت خارج شدن از فضای دهان را دارند. برای ساخت دندان مصنوعی کامل متحرک، لازم است که در ابتدا از هر دو فک قالب­ گیری شود و سپس دندان مصنوعی به بیمار تحویل داده شود.

دندان مصنوعی جزئی

در حالتی که دندان مصنوعی کامل برای افراد جوان نیاز نباشد یا به عبارت دیگر، تعدادی از دندان­های فرد هنوز سالم باشند، استفاده از دندان مصنوعی جزئی پیشنهاد می­شود. دندان مصنوعی جزئی به دو صورت ثابت و متحرک قابل استفاده است. هر دو مدل دندان مصنوعی، می­توانند به صورت معمولی یا ژله ­ای باشند. دندان مصنوعی ژله ای برای افراد جوان انعطاف بیشتری دارد و شکل و رنگ آن به دندان طبیعی نزدیک­تر است اما قیمت این نوع دندان نیز از دندان مصنوعی معمولی بیشتر می­باشد.

دندان مصنوعی جزئی متحرک:

در این روش، دندان مصنوعی روی یک پایه سوار شده به دندان­ های مجاور خود از طریق گیره متصل می­شود. مزیت استفاده از این نوع دندان مصنوعی، سهولت در تمیز کردن آن است. رعایت بهداشت دهان و دندان با وجود دندان مصنوعی متحرک کار راحتی است. به این صورت که پس از صرف هر وعده غذایی، دندان از دهان فرد خارج شده و تمیز می­شود.

دندان مصنوعی جزئی ثابت:

در این روش، دندان مصنوعی ساخته شده به کمک چسب مخصوص دندان، به فک متصل می­ شود. دندان مصنوعی ثابت برای افراد جوان، زیبایی قابل توجهی را به ارمغان می­آورد. اگرچه که قیمت آن نسبت به حالت متحرک، کمی بیشتر است.

دندان مصنوعی ثابت برای افراد جوان حالت­ های خاص دیگری نیز دارد. مثلا در مواردی که صرفا یک دندان از بین رفته و قرار است همین یک دندان جایگزین شود، بهترین روش استفاده از ایمپلنت است.

بهترین نوع دندان مصنوعی برای افراد جوان کدام است

ایمپلنت، که بهترین دندان مصنوعی برای افراد جوان با مشکل کمبود یک دندان را می­سازد، یک پیچ از جنس تیتانیوم است که در استخوان فک قرار می­گیرد و پس از مدتی، درون این استخوان جوش می­خورد. بعد از آن که ایمپلنت با استخوان فک سازگار شد، یک تاج دندان مصنوعی روی این پیچ بسته می­شود. به این ترتیب، یک دندان کامل با ریشه و تاج را به بیمار تحویل می­دهد. ایمپلنت یک راهکار طولانی مدت و ماندگار است. دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت تفاوت زیادی با دندان­ های طبیعی فرد ندارد و در مواردی، حتی از آنها مقاوم­تر هم عمل می­کند.

حالت بعدی، زمانی است که چند دندان پشت سر هم و به شکل ردیفی از بین رفته باشند. در این حالت، بهترین دندان مصنوعی برای افراد جوان، بریج دندان است. در این روش، به تعداد لازم (یک یا دو) پیچ ایمپلنت درون فک کاشته می­شود و به جای یک دندان، چندین دندان متصل به هم، روی این پیچ (یا پیچ­ ها) قرار می­گیرند.

تفاوت این روش با روش ایمپلنت کامل این است که اگر به طور مثال، 4 دندان ردیفی از دهان فرد خارج شده، با استفاده از بریج دندان نهایتا 2 عدد ایمپلنت لازم است اما در صورت استفاده از ایمپلنت کامل، برای هر دندان یک ایمپلنت کاشته می­شود. یعنی دو عدد ایمپلنت بیشتر از بریج دندان مصرف خواهد شد.

بهترین دندان مصنوعی برای جوانان

همانطور که گفتیم، بهترین دندان مصنوعی برای افراد جوان بستگی به تعداد دندان­ های از دست رفته آنها دارد. برای حالت­های مختلف، ممکن است ایمپلنت، بریج یا دندان مصنوعی ژله ای برای افراد جوان گزینه مناسبی باشد. تشخیص بهترین انتخاب با مشاوره دندان­پزشک کار ساده­تری است. اگر نیاز به دندان مصنوعی دارید و نمی­دانید کدام نوع برای شما مناسب­ تر است، از دندان­پزشک خود کمک بگیرید.

قیمت دندان مصنوعی

صرف نظر از نوع دندان مصنوعی انتخاب شده، دندان مصنوعی برای افراد جوان هزینه قابل توجهی در بر دارد. اما در بین انواع دندان­ های مصنوعی، دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت بیشترین هزینه را دارد. هزینه کاشت هر واحد ایمپلنت بین 6 تا 20 میلیون تومان در شهر های مختلف و با کیفیت­ های متفاوت، متغیر است.

در بین سایر موارد، دندان مصنوعی ژله ای قیمت بیشتری نسبت به حالت معمولی دارد. مسلما هر چه قدر تعداد دندان­ های مورد نیاز بیشتر باشد، هزینه آن هم بیشتر خواهد بود.

از دندان­پزشک خود در مورد مناسب­ترین دندان مصنوعی مشاوره بگیرید و مسائل اقتصادی و هزینه مربوط به آن را نیز بسنجید و به کمک آنچه گفته شد و راهکارهای دندان­پزشک، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.