دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت چیست ؟ (قیمت دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت)

دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت چیست ؟ (قیمت دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت)

دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت چیست ؟ (قیمت دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت)

در این مقاله، قصد داریم در مورد دندان مصنوعی ثابت ( بر پایه ایمپلنت ) صحبت کنیم و مزایا و معایب آن را بیان کنیم.

فرض کنید یک نفر از نزدیکان شما به دلیل کهولت سن، عمده دندان‌های خود را از دست داده است. چه اتفاقی برای این شخص خواهد افتاد؟ احتمالا بخش زیادی از خوراکی‌هایی که تاکنون می‌توانسته مصرف کند را دیگر نتواند مصرف کند. رژیم غذایی خود را با غذاهایی نظیر سوپ و غذاهای این چنینی پر کند. مایعات تمام زندگی او را در بر خواهد گرفت و خوردن یک پرس چلو کباب برایش تبدیل به یک خاطره قدیمی خواهد شد. علاوه بر این، تلفظ بسیاری از حروف برای این شخص مشکل خواهد بود؛ تا آنجا که احتمالا هر کسی بدون توجه به دندان‌های او بداند که فرد صحبت کننده تعدادی از دندان‌هایش نابود شده‌اند.

انواع کاشت دندان مصنوعی:

این توصیف، تنها بخشی از زندگی بدون دندان است. این اتفاق ناگزیر است و در کهن‌سالی گریبان هر کسی را خواهد گرفت. در این شرایط، باید به فکر جایگزینی دندان‌های طبیعی با دندان‌های مصنوعی باشیم. به صورت پیش‌فرض، تصور همه ما از دندان مصنوعی همان دست دندان‌هایی است که فرد می‌تواند آن را از دهان خود خارج کرده و در آب و نمک بخواباند. اما این تنها نوع دندان مصنوعی نیست. به این نوع دندان مصنوعی،دندان مصنوعی کامل متحرک گفته می‌شود و دلیل خروج آن از دهان، آسیب زایی برای استخوان‌های صورت است.

دندان مصنوعی کامل در یک فرآیند هشت تا دوازده هفته‌ای ساخته می‌شود. دندان مصنوعی فوری، برای این بازه دو تا سه ماهه تهیه می‌شود که به قول معروف، کار فرد را راه بیاندازد. مشکل دندان مصنوعی فوری این است که در این بازه زمانی دو تا سه ماهه، به دلیل تغییرات استخوان‌ها و لثه احتیاج به تغییر و تحول دارد.

نوع دیگری از دندان‌های مصنوعی متحرک، دندان‌های تکه‌ای است. کاربرد این نوع از دندان برای افرادی است که تنها بخشی از دندان‌های خود را از دست داده‌اند. دندان مصنوعی تکه‌ای شامل یک بخش فلزی است که پروتز دندان را در فضای دهان نگه می‌دارد. لازمه استفاده از این نوع دندان، وجود چند دندان سالم در دهان است.انواع دندان مصنوعی تکه ای را میتوانید در این مقاله از کلینیک دکتر نیکنام جهانفر بخوانید.

امروز اما، این تنها جایگزین دندان‌های انسان نیست. نوع دیگر دندان‌های مصنوعی که می‌تواند جایگزین خوبی برای دندان‌های طبیعی انسان باشد و دردسرهای دندان مصنوعی متحرک را حذف کند، دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت می‌باشد. اما نحوه کاشت دندان مصنوعی ثابت چگونه است؟ پیش از پرداختن به این موضوع، تعریف کوتاهی برای ایمپلنت ارائه می‌دهیم.

ایمپلنت، که نامی آشنا در تمام دندان‌پزشکی‌ها است، یک نوع نگه‌دارنده است که درون فک قرار می‌گیرد و دندان مصنوعی را به فک متصل می‌کند. جنس این نگه‌دارنده تیتانیوم خالص است و پس از مدتی، به استخوان فک جوش می‌خورد و به پایه قابل اتکایی برای دندان مصنوعی تبدیل می‌شود.در مقاله ایمپلنت چیست به طور مفصل این موضوع را بررسی کرده ایم که میتوانید آنرا مطالعه کنید.

دندان مصنوعی ثابت چیست ؟

دندان مصنوعی ثابت چیست ؟

دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت، همان طور که از نامش پیداست، پروتز دندان را به کمک ایمپلنت در دهان ثابت نگه می‌دارد که توسط متخصص ایمپلنت در کرج انجام میشود. تعداد ایمپلنت‌های مورد استفاده برای این کار، متفاوت است. در واقع ایمپلنت، وسیله‌ای برای کاشت دندان مصنوعی ثابت است. معمولا برای ثابت نگه داشتن دو فک در دهان به شش تا هشت ایمپلنت نیاز است.

دندان‌های مصنوعی بر پایه ایمپلنت به دو دسته تقسیم می‌شوند. تفاوت این دو دسته در نحوه اتصال ایمپلنت‌ها به پروتز دندان می‌باشد. در مدل اول، اتصالات از نوع میله‌ای می‌باشد؛ به آن معنا که یک میله فلزی به تمام ایمپلنت‌ها متصل می‌شود. پروتز دندان را روی این میله تعبیه می‌کنند و به این شکل، دندان در دهان کاملا ثابت خواهد شد. مدل دوم، استفاده از اتصال توپی است. در این مدل، یک اتصال توپی شکل روی هر ایمپلنت وجود دارد که به یک اتصال دیگر روی دندان مصنوعی وصل می‌شود. هر دو اتصالی که به آنها اشاره شد، از جنس فلز هستند.

 

دندان مصنوعی ثابت چیست ؟

دندان مصنوعی ثابت بهتر است یا متحرک؟

حال که با انواع دندان مصنوعی و روش کاشت دندان مصنوعی ثابت و متحرک اشاره شد، به مقایسه این دو می‌پردازیم. دندان مصنوعی ثابت، بر پایه ایمپلنت است و دندان مصنوعی متحرک، سطح اتکای مصنوعی در دهان ندارد. این دو مدل دندان مصنوعی را در مواردی همچون دوام، هزینه و … مقایسه خواهیم کرد:

طول عمر :

از نظر دوام، در شرایطی که تمام مراقبت‌های بهداشتی دهان و دندان به طور کامل انجام شود، دندان‌های ثابت بر پایه ایمپلنت ماندگاری بسیار بیشتری خواهند داشت. به طوری که این مدل دندان مصنوعی را می‌توان یک جایگزین دائمی برای دندان‌های طبیعی در نظر گرفت؛ در حالی که عمر دندان مصنوعی متحرک بین هفت تا ده سال است.پیشنهاد میشود طول عمر ایمپلنت دندان را در این مقاله از کلینیک دکتر نیکنام جهانفر بخوانید .

استحکام:

از نظر استحکام، دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت به دلیل وجود سطح اتکا روی استخوان فک، مستحکم تر است؛ اما دندان مصنوعی متحرک که در فضای دهان سطح اتکایی ندارد، استحکام کمتری را از خود نشان می‌دهد.

امکان ترمیم:

مسلما اینجا برگ برنده با دندان متحرک است. دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت در فضای دهان و روی فک‌ها ثابت شده است و خارج کردن آن از دهان دشوار است. این در حالی است که دندان مصنوعی متحرک حتی توسط خود فرد می‌تواند از دهان خارج شود. پس ترمیم دندان مصنوعی متحرک از نوع ثابت آن به مراتب راحت‌تر است.

نیاز به جراحی:

واضح است ، کاشت ایمپلنت‌ها نیاز به جراحی دارد اما دندان مصنوعی متحرک، اصلا اتصالی ندارد که نیاز به جراحی داشته باشد.

قیمت:

با توجه به نیاز به جراحی، قیمت دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت از دندان مصنوعی متحرک به مقدار قابل توجهی بالاتر است.

ایمپلنت دیجیتال چیست مطلب پیشنهادی  ؟

مزایای دندان مصنوعی ثابت

مزایای دندان مصنوعی ثابت:

با توجه به آنچه در قسمت‌های قبل گفته شد، موارد زیر را می‌توانیم به عنوان مزایای دندان مصنوعی ثابت برشمرد:

– استحکام قابل توجه به دلیل وجود پایه‌های ایمپلنت

– دوام بسیار بالا (تقریبا دائمی)

– ثبات کامل در فضای دهان و عدم وجود هر گونه لقی و تکان خوردن

– سهولت استفاده به دلیل ثابت بودن دندان‌ها در دهان و عدم وجود لقی

اگر چه که دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت نیاز به جراحی دارد و هزینه بالایی دارد، اما موارد مثبت گفته شده می‌تواند افراد را متقاعد کند که با وجود هزینه و جراحی، باز هم این روش را برگزینند.

هزینه ایمپلنت دندان در کرج همچنین میتوانید را در این مقاله بخوانید .

هزینه دندان مصنوعی ثابت:

قیمت دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت به فاکتور‌های زیادی بستگی دارد. تعداد ایمپلنت‌ها و تخصص دندان‌پزشک، بیشترین تاثیر را در قیمت دندان مصنوعی ثابت دارد. به صورت میانگین، قیمت دندان مصنوعی ثابت بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان خواهد بود.برای اطلاعات دقیق تر و مشاوره توسط پزشک متخصص جراحی ایمپلنت با کلینیک دکتر نیکنام جهانفر تماس بگیرید.


ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.