انتخاب دندان مصنوعی ثابت بهتر است یا متحرک ؟(مزایا و معایب و بررسی قیمت)

انتخاب دندان مصنوعی ثابت بهتر است یا متحرک ؟(مزایا و معایب و بررسی قیمت)

انتخاب دندان مصنوعی ثابت بهتر است یا متحرک ؟(مزایا و معایب و بررسی قیمت)

استفاده از دندان مصنوعی، اتفاقی است که برای افراد زیادی در سنین مختلف، ناگزیر است. هر چه قدر هم بهداشت دندان در سنین جوانی رعایت شود، باز هم در دوران پیری و در سنین بالا، دندان ­ها کارایی خود را از دست می­دهند.

دندان مصنوعی با پر کردن جای دندان ­های طبیعی، مشکلات نبود دندان ­ها را تا حدودی حل می­کند. در این مقاله در مورد انواع دندان مصنوعی ثابت و متحرک و مزایا و معایب هر یک از آن­ ها صحبت می­کنیم.

انواع دندان مصنوعی کدام است ؟

پیش از پرداختن به این موضوع که دندان مصنوعی ثابت بهتر است یا متحرک، به بررسی انواع دندان­ های مصنوعی موجود می­پردازیم.

به طور کلی، دندان مصنوعی به دو نوع ثابت و متحرک تقسیم­ بندی می­شود. هر یک از انواع دندان مصنوعی می­توانند به صورت معمولی یا به صورت ژله ­ای باشند. دندان­ های مصنوعی ژله­ ای قیمت گران­ تری از نوع معمولی دارند. دلیل این قیمت گران تر، نزدیک بودن شکل و رنگ این نوع دندان مصنوعی به دندان­ های طبیعی است. دندان­ های مصنوعی ژله­ ای قابل انعطاف هستند و مشکلاتی مانند التهاب لثه را برای بیمار ایجاد نمی­کنند. گاهی در مدت زمان آماده شدن پروتز دندان مصنوعی، از دندان مصنوعی ژله ­ای استفاده می­شود تا بیمار در مدت آماده شدن دندان خود، دچار مشکل نشود.

دندان مصنوعی متحرک چیست ؟

حال برای اینکه ببینیم دندان مصنوعی ثابت بهتر است یا متحرک، در ابتدا هر یک از این دو را بررسی می­کنیم. دندان مصنوعی متحرک، نوعی از دندان مصنوعی است که قابلیت خارج شدن از فضای دهان را دارد. این نوع دندان مصنوعی، به دو صورت کامل و تکه­ ای قابل ارائه است. دندان مصنوعی کامل، همان نوعی از دندان مصنوعی است که برای افراد کهن سال در اطرافیان خود دیده­اید.

بعد از کشیده شدن تمام دندان­ ها، چیزی حدود دو الی سه ماه به لثه بیمار فرصت داده می­شود تا ترمیم شود. در این مدت، می­توان از دندان مصنوعی ژله ای به صورت موقت استفاده کرد. در طی این مدت، لابراتوار دندان­سازی بر اساس شکل و وضعیت فک بیمار، دندان مصنوعی مناسب او را می­سازد.

دندان مصنوعی متحرک تکه ای یا پارسل، نوع دیگری دندان مصنوعی متحرک است. کاربرد این نوع، مربوط به زمانی است که تعدادی از دندان­ ها هنوز سالم و قابل استفاده باشند. در این وضعیت، دندان مصنوعی تکه­ ای روی همین دندان­ ها قرار می­گیرد و به کمک گیره ­های فلزی، در جای مناسب خود قرار می­گیرد.

دندان مصنوعی تکه ای، شامل یک بخش فلزی پایه و پروتز دندانی است که روی این بخش فلزی قرار می­گیرد. این مجموعه توسط نواری که هم رنگ با بافت لثه می­باشد، پوشیده می­شود تا شبیه دندان­ های طبیعی باشد. شکل دندان مصنوعی تکه ای، شبیه همان دندان مصنوعی متحرک کامل است که چند تا از دندان­ های آن حذف شده باشد.

این نوع از دندان مصنوعی هم قابلیت خروج از دهان و شستشو را دارد. در بخش­ های بعدی به مزایا و معایب دندان مصنوعی متحرک خواهیم پرداخت تا بتوانیم به پرسش اولیه­ مان یعنی «دندان مصنوعی ثابت بهتر است یا متحرک» پاسخ بدهیم.

دندان مصنوعی متحرک چیست ؟

دندان مصنوعی ثابت چیست ؟

دندان مصنوعی ثابت یا دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت، نوع دیگر دندان مصنوعی است. برای اینکه بدانیم دندان مصنوعی ثابت بهتر است یا متحرک، بهتر است اول کمی در مورد دندان مصنوعی ثابت صحبت کنیم.

دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت، همانطور که از نامش پیداست، همان پروتز دندان مصنوعی را دارد که روی پایه­ های ایمپلنت ثابت شده است. این ثبات باعث می­شود لقی دندان­ها در دهان کمتر و استفاده از آن برای بیمار بسیار ساده­تر باشد. دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت یکی از روش­ه ای پایدار برای جایگزینی دندان­ هاست.

تفاوت ایمپلنت با دندان مصنوعی از نوع متحرک، همین ثابت بودن ایمپلنت در فضای دهان است. به بیان بهتر، دندان مصنوعی متحرک به دلیل قابلیت جا به­ جایی که دارد، ممکن است در فضای دهان حرکات کوچکی داشته باشد که برای بیمار آزاردهنده باشد. دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت اما این حرکات ریز را ندارد. البته تفاوت ایمپلنت با دندان مصنوعی به همین جا ختم نمی­شود. موارد دیگری همچون مسائل اقتصادی نیز وجود دارد که در بخش­ های بعدی به آن­ها خواهیم پرداخت.

یک نوع دیگر دندان مصنوعی ثابت نیز وجود دارد که بریج دندان نامیده می­شود. بریج دندان که برای جایگزینی چند دندان از بین رفته به صورت ردیفی استفاده می­شود، شامل یک پروتز است که روی پایه ایمپلنت یا دندان­ های مجاور قرار داده می­شود و فضای خالی دندان­ های از بین رفته را پر می­کند. از اینجا می­توانید بیشتر در مورد بریج دندان مطالعه کنید.

دندان مصنوعی ثابت چیست ؟

معایب و مزایای دندان مصنوعی

حال برای این که ببینیم دندان مصنوعی ثابت بهتر است یا متحرک، به بررسی معایب و مزایای هر یک از انواع دندان مصنوعی می­پردازیم.

دندان مصنوعی متحرک، اثرات جانبی بسیار اندکی دارد. این نوع دندان مصنوعی آسیبی به لثه وارد نمی­کند. هم­چنین، استفاده و شستشوی آن بسیار ساده است. در صورت بروز آسیب، این مدل دندان مصنوعی به سادگی ترمیم می­شود و هزینه طراحی و ساخت آن از مدل ثابت بسیار کمتر است.

در سوی مقابل اما، دندان مصنوعی متحرک در دهان کاملا ثابت نمی­شود و به قول معروف، کمی لق می­زند. استفاده از این نوع دندان مصنوعی حس متفاوتی با دندان طبیعی دارد که ممکن است برای بیمار چندان خوشایند نباشد. هم­چنین، در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، استفاده از این نوع دندان مصنوعی منجر به تولید بوی نامطبوع در دهان خواهد شد.

دلایل استفاده از دندان مصنوعی در بین جوانان را در این مقاله از کلینیک دکتر نیکنام جهانفر بخوانید .

معایب و مزایای دندان مصنوعی ثابت یا ایمپلنت

تفاوت ایمپلنت و دندان مصنوعی، علاوه بر روش ساخت و هزینه، در موارد دیگری نیز دیده می­شود. در بخش قبل به مزایا و معایب دندان مصنوعی متحرک اشاره شد. در این بخش به مزایا و معایب ایمپلنت اشاره می­کنیم تا بالاخره ببینیم دندان مصنوعی ثابت بهتر است یا متحرک.

در ابتدا به مزایای ایمپلنت اشاره می­کنیم:

– از نظر استحکام، بسیار بهتر از دندان مصنوعی متحرک است.

– طبیعی­ تر است و استفاده از آن احساس بهتری به بیمار می­دهد.

– دوام بسیار بالایی دارد، به طوری که به عنوان یک راه حل دائمی به آن نگاه می­شود.

– در فضای دهان کاملا ثابت است و هیچ نوع لقی ندارد برای اطلاعات بیشتر از مزایای ایمپلنت دندان این مقاله را بخوانید .

اما در سوی مقابل:

– کاشت ایمپلنت نیاز به جراحی دارد.

– دوره کاشت ایمپلنت نسبتا طولانی است و چیزی بین هشت تا ده ماه طول می­کشد.

– هزینه قابل توجهی دارد و از نظر اقتصادی، یک راهکار مقرون به صرفه به شمار نمی­آید.

معایب و مزایای دندان مصنوعی ثابت یا ایمپلنت

کلام آخر

اینکه دندان مصنوعی ثابت بهتر است یا متحرک، سوالی است که هر فرد باید بسته به شرایط خودش به آن پاسخ بدهد. مسائل اقتصادی، میزان تخریب دندان­ه ای طبیعی، سلیقه بیمار و نظر پزشک همه در انتخاب نوع دندان مصنوعی مناسب هر فرد تاثیر دارد. مانند همه مسائل دندان­پزشکی، در این مورد نیز می­توانید از پزشک خود کمک بگیرید.

ما در اینجا به تفاوت ایمپلنت و دندان مصنوعی اشاره کردیم و مزایا و معایب هر یک را برشمردیم. بقیه موارد بر عهده خودتان است تا بهترین انتخاب ممکن را برای خودتان انجام دهید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.