نکات مراقبت بعد از ایمپلنت دندان (رژیم غذایی بعد از کاشت دندان)

نکات مراقبت بعد از ایمپلنت دندان (رژیم غذایی بعد از کاشت دندان)

نکات مراقبت بعد از ایمپلنت دندان (رژیم غذایی بعد از کاشت دندان)

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان چیست؟

تا زمانی که از ایمپلنت های دندانی به درستی مراقبت کنید، ایمپلنت ها می توانند به اندازه دندان های طبیعی فرد دوام بیاورند. ممکن است در مورد طول عمر ایمپلنت های دندانی شنیده باشید که طول عمر کمی دارند ومناسب نیستند، اما این تصور اشتباه است چرا که طول عمر ایمپلنت های دندانی به موارد زیادی بستگی دارد و مهمترین دلیل آن مراقبت های بعد از ایمپلنت می باشد.در این مطلب با ما همراه باشید تا با روش های مراقبت از ایمپلنت دندان آشنا شویم.

اهمیت مراقبت بعد از جراحی ایمپلنت

افرادی که یک یا چند دندان خود را از دست داده اند به دنبال یک روش جایگزین مناسب هستند که تفاوت زیادی با دندان های طبیعی خودشان نداشته باشد هم از لحاظ ظاهری هم کاربردی ، برای داشتن ایمپلنت دندانی موفق حتما باید نکات مراقبتی بعد از ایمپلنت را رعایت کنید، در غیر اینصورت ایمپلنت دندان شما ناموفق خواهد بود و شما مجددا مجبور خواهید شد علاوه بر هزینه ایمپلنت هزینه درمان را نیز پرداخت کنید.برای اطلاع از قیمت ایمپلنت میتوانید این مقاله را مطالعه کنید .

اهمیت مراقبت بعد از جراحی ایمپلنت

مراقبت های ایمپلنت دندان بعد از 24 ساعت

بعد از اتمام مراحل ایمپلنت زمانی که به خانه بر می گردید تا 24 ساعت اول موارد مهمی هستند که باید حتما آنها را رعایت کنید. در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد، هرچند به دلیل اهمیت بالای این موضوع جراح متخصص ایمپلنت حتما این موارد را به شما توضیح خواهد داد:

• سعی کنید حتما در 24 ساعت اول از غذا و نوشیدنی های نرم و گرم تغذیه کنید
• در صورت امکان استفاده از نی بهتر است
• از کشیدن سیگار و دخانیات پرهیز کنید
• احساس درد طبیعی است و می توانید از مسکن های مانند ایبوپروفن و پاراستامول استفاده کنید
• در 24 ساعت اول در طول روز حتما سعی کنید سه الی چهار بار دهان خود را با دهانشویه های که متخصص معرفی کرده دهان خود را بشویید

مطلب مرتبط : اودنچر چیست ؟

مراقبت های بعد از سه الی چهار روز از جراحی ایمپلنت

ممکن است در روزهای ابتدای انجام ایمپلنت دچار ورم لثه و یا خونریزی شوید، این علائم نشان دهنده جوش خوردن استخوان فک شما با پایه ایمپلنت می باشد و نیازی به نگرانی نیست. به جز مراقبت های 24 ساعت اولیه شما باید این مراقبت را مدت ها نجام دهید که ایمپلنت دندان همانند دندان های طبیعی عمل کند. برای مثال:
• اگر بعد از ایمپلنت دندان دچار خونریزی زیادی نشدید بهتر است که پانسمان را تا چند ساعت اولیه تعویض نکنید و آن را به ارامی روی دندان خود فشار دهید.
• با زبان و انگشت دندان ایمپلنت شده را دستکاری و تحریک نکنید.
• حتما استراحت مناسب داشته باشید.
• استفاده از کمپرس های یخ باعث کاهش ورم خواهد شد.
• اصلا از الکل و سیگار استفاده نکنید.
• شست و شوی دهان خود با آب نمک و یا دهانشویه

مزایای ایمپلنت را میتوانید در این بخش از مقاله های کلینیک دکتر نیکنام جهانفر بخوانید .

مراقبت های بعد از سه الی چهار روز از جراحی ایمپلنت

مراقبت های بلند مدت از ایمپلنت دندان

شاید فکر کنید که انجام مراقبت های اولیه کافی است و لازم نیست به صورت بلند مدت این مراقبت ها را انجام داد، اما سخت در اشتباه هستید اگر شما می خواهید که ایمپلنت های دندان مادام العمر باشند و بدون مشکل و ساییدگی باقی بمانند حتما باید نکات مراقبتی را انجام دهید هم کوتاه مدت هم بلند مدت .در ادامه به بررسی برخی از این نکات میپردازیم :

• استفاده از نخ دندان و تمیز کردن بین دندان ها
• استفاده از مسواک مناسب و نرم، مسواکی که استفاده می کنید نباید زبر و سخت باشد که به بافت لثه هم آسیب وارد کند.
• مراجعه منظم به متخصص ایمپلنت، جهت بررسی وضعیت دندان ها
• تغذیه مناسب
• خودداری از شکستن بادام، گردو و… با دندان
• و…

شناخت انواع مارک های ایمپلنت پیشنهاد میشود در این مقاله بخوانید .

مسکن های بعد از ایمپلنت دندان

بعد از ایمپلنت دندان به علت از بین رفتن بی حسی احساس دردی ملایم طبیعی است و اصلا جای نگرانی نیست، شما می توانید از مسکن های برای تسکین درد دندان خود کمک بگیرید و سعی کنید 24 ساعت اول را به خوبی استراحت کنید. اما اگر احساس کردید که درد غیر طبیعی است تا 48 ساعت درد شما ارام نشد و حتی با خوردن مسکن هم درد شما کاهش نمی یابد بهتر است حتما به متخصص ایمپلنت خود مراجعه کنید و مشکل خود را با متخصص در میان بگذارید.

برخی از مسکن های که می توانید استفاده کنید عبارت اند از:
• ایبوپروفن
• پاراستامول
• مفنامیک اسید
• استامینوفن

مطلب پیشنهادی : جدیدترین روش ایمپلنت را در اینجا بخوانید .

 

بعد از ایمپلنت چه بخوریم ؟

رژیم غذایی بعد از ایمپلنت دندان مهم است به خصوص اوایل ایمپلنت دندان، بهتر است برای راحتی خودتان یک برنامه غذایی درست کنید و سعی کنید مطابق آن عمل کنید. متداول ترین سوال در مورد تغذیه در دوران ایمپلنت این است که 24 ساعت بعد از ایمپلنت دندان چه بخورم؟ خب طبیعتا بعد از انجام ایمپلنت دندان خوردن غذا سخت می شود و توصیه می شود که بیشتر مایعات گرم بخورید.طول عمر ایمپلنت دندان را نیز میتوانید در این مقاله بخوانید .

بعد از ایمپلنت چ بخوریم ؟

عوارض رعایت نکردن مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

اگر مواردی که به جهت مراقبت از ایمپلنت دندان گفته شد را جدی نگیرید، قطعا ایمپلنت دندان موفقی نخواهید داشت و ممکن است بعد از مدتی دچار مشکلاتی شوید. مشکلاتی مانند ساییدگی تاج و یا خونریزی های لثه، این موارد باعث می شود شما مجددا برای درمان وقت بگذارید و هزینه بیشتری را باید پرداخت کنید.

دلیل مراقبت های بعد از جراحی ایمپلنت

همانطور که قبلا گفتیم رعایت نکات مراقبتی بسیار مهم می باشد، رعایت این نکات باعث می شود که ایمپلت دندان مادام العمر باشد و شما دیگر مجبور به پرداخت هزینه های اضافی نخواهید شد.

درد بعد از جراحی ایمپلنت چقدر تداوم دارد؟

بعد از ایمپلنت دندان به دلیل اینکه کم کم تاثیر داروی بی حسی از بین می رود ممکن است درد را حس کنید که برای تسکین این درد می توانیداز مسکن استفاده کنید و درد خود را کاهش دهید.

تورم وخونریزی بعد از جراحی ایمپلنت چقدر تداوم دارد؟

تورم و خونریزی بعد از درمان ایمپلنت طبیعی است و احتیاجی به نگرانی نیست، بهتر است هر 8 ساعت یکبار پانسمان را عوض کنید اما اگر خونریزی کم است آن را عوض نکنید بهتر است. استفاده از کمپرس هم می تواند در کاهش تورم کمک کند. اگر تورم و خونریزی شما بیشتر از سه روز طول کشید حتما به متخصص مراجعه کنید و مشکل خود را با متخصص درمیان بگذارید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.