مزایا و معایب ایمپلنت دندان چیست ؟(پیشگیری از خطرات و عوارض ایمپلنت)

مزایا و معایب ایمپلنت دندان چیست ؟(پیشگیری از خطرات و عوارض ایمپلنت)

مزایا و معایب ایمپلنت دندان چیست ؟(پیشگیری از خطرات و عوارض ایمپلنت)

جراحی ایمپلنت دندان روشی است که ریشه‌های دندان را با پایه‌های فلزی و پیچ مانند جایگزین می‌کنند و دندان‌های آسیب‌دیده یا از دست رفته را با دندان‌های مصنوعی جایگزین می‌کنند که بسیار شبیه به دندان‌های واقعی هستند. جراحی ایمپلنت دندان می‌تواند جایگزین مناسبی برای پروتزها یا بریج‌کاری‌هایی که به خوبی روی هم قرار نمی‌گیرند باشد. در واقع ایمپلنت بهترین روش برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته است و نقش تاج و ریشه اصلی دندان را نیز ایفا می‌کند. در ادامه در مورد مزایا و معایب ایمپلنت بیشتر توضیح خواهیم داد. تا انتها بخوانید.

مزایا و معایب ایمپلنت دندان چیست؟

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم ایمپلنت‌ها دندان ابزارهای پزشکی هستند که از طریق جراحی در فک کاشته می‌شوند تا توانایی جویدن یا ظاهر دندان‌های فرد را بازیابی کنند. مانند هر جراحی دیگری، جراحی ایمپلنت دندان نیز دارای مزایا و معایبی است. اما بهتر است بدانید که عوارض ایمپلنت دندان معمولا نادر هستند و در موارد استثنایی رخ می‌دهند و زمانی که رخ می دهند معمولا جزئی و به راحتی قابل درمان هستند.

بیاید ابتدا مزایا ایمپلنت‌ها را بررسی کنیم:

مزایای ایمپلنت دندان

فناوری ایمپلنت دندان به دلیل مزایایی که نسبت به درمان‌های دیگر مانند دندان مصنوعی دارد، به بهترین راه حل جایگزینی دندان تبدیل شده است. با نوآوری‌های مدرن در دندانپزشکی، اکثر بیماران امروزه می‌توانند از آن بهره ببرند.

در ادامه مهمترین مزایای ایمپلنت دندان را نام بردیم:

1.ایمپلنت‌های دندان مانند دندان‌های طبیعی عمل می‌کنند.

یکی از بزرگترین مزایای ایمپلنت این است که قدرت جویدن را به طور کامل باز می‌گرداند. اکثر بیماران نمی‌توانند تفاوت بین دندان طبیعی خود و دندان ایمپلنت را تشخیص دهند. آنها می‌توانند به طور کاملاً عادی با آن غذا بخورند و همچنین می‌توانند به طور معمول مسواک بزنند و نخ دندان بکشند.

2.عمر ایمپلنت دندان مادامالعمر میباشد.

در حالی که یک بریج دندان ممکن است تنها حدود 10 سال یا بیشتر دوام بیاورد، ایمپلنت‌های دندان می‌توانند یک عمر دوام بیاورند. ایمپلنت از تیتانیوم ساخته شده و با استخوان فک ادغام می‌شود. این یک زیست سازگار است، به این معنی که غیر سمی است و توسط بدن دفع نمی‌شود. در مجموع ایمپلنت به دلیل ماندگاری طولانی مدت یک دندان جایگزین قدرتمند می‌سازد.همچنین برای اطلاع از عوامل تاثیر گذار بر عمر ایمپلنت دندان پیشنهاد میشود این مقاله را بخوانید .

3.ایمپلنت‎ های دندان از تحلیل استخوان جلوگیری می‌کنند.

از دست دادن استخوان در فک زمانی رخ می‌دهد که هیچ ریشه دندان (یا ایمپلنتی) وجود نداشته باشد که استخوان فک را تحریک کند. در جایی که دندان وجود ندارد، استخوان فک در فضای خالی به دلیل عدم تحریک خراب می‌شود. اگر در سال اول از دست دادن دندان هیچ ایمپلنتی قرار نگیرد، آن ناحیه استخوان 25 درصد حجم خود را از دست می‌دهد و از دست دادن استخوان در طول سال‌ها به مرور ادامه می یابد.
پروتزهای مصنوعی حتی می‌توانند از دست دادن استخوان را تسریع کنند زیرا اغلب شل می‌شوند و سپس به برجستگی استخوانی می‌مالند و به تدریج آن را از بین می‌برند. از آنجایی که ایمپلنت جایگزین ریشه و همچنین دندان می‌شود و جویدن به حالت عادی باز می‌گردد، تحریک لازم برای رشد طبیعی استخوان را فراهم می‌کند.

مطلب پیشنهادی :دندان مصنوعی ثابت چیست ؟

4.ایمپلنت‌های دندان، دندان‌های مجاور را ثابت نگه می‌دارند.

شکاف دندان از دست رفته می‌تواند باعث شود که دندان‌های مجاور به صورت کج به سمت شکاف جابجا شوند. این کار دندان‌های شما را از موقعیت خارج می‌کند و می‌تواند روی گاز گرفتن، توانایی جویدن و ظاهر شما تأثیر بگذارد. این می‌تواند باعث ایجاد تداخل شود که تعویض دندان را بعدا دشوار می‌کند. یک نیش ضعیف همچنین می‌تواند منجر به مشکلاتی در TMJ (مفصل گیجگاهی فکی) شود و ممکن است منجر به درد و سردرد شود.

5.ایمپلنت‌های دندان می‌توانند به شما کمک کنند تا از بیماری لثه خلاص شوید.

شکاف دندان از دست رفته می‌تواند به عنوان یک تله برای غذا و باکتری عمل کند و منجر به بیماری لثه شود.

6.ایمپلنت‌های دندان می‌توانند از افتادگی صورت و پیری زودرس جلوگیری کنند.

افتادگی صورت می‌تواند یک اثر ناخواسته از دست دادن استخوان ناشی از، از دست دادن دندان است. اینجاست که یک سوم پایینی صورت شروع به جمع شدن می‌کند و به تدریج فاصله بین نوک بینی و چانه بسته می‌شود. تغییرات می‌تواند شامل چین و چروک‌های بیش از حد اطراف دهان، نازک شدن لب‌ها و چانه نوک تیزتر شود که باعث می‌شود فرد بسیار مسن تر از سن واقعی خود به نظر برسد.

مطلب پیشنهادی : اوردنچر کامل فک را در این مقاله از کلینیک دکتر نیکنام جهانفر بخوانید.

مزایای ایمپلنت

عوارض ایمپلنت دندان را بشناسیم

به طور قطعی مزایای ایمپلنت از معایب آن بیشتر است اما در ادامه چند نکته از عوارض ایمپلنت دندان که لازم است بدانید را نام برده‌ایم:

1.احتمال موفق نبودن ایمپلنت‌های دندان وجود دارد.

هر بیماری که ایمپلنت دندان دریافت می‌کند این احتمال وجود دارد که ایمپلنت‌های دندان او با لثه و فکش سازگار نباشد. به طور معمول شاید حدود 10٪ بیماران که دندان خود را ایمپلنت می‌کنند ممکن است که جراحی موفقی نداشته باشند. به یاد داشته باشید که اگر جراحی ایمپلنت دندان را باید انجام دهید، مهم است که یک متخصص ایمپلنت در کرج ماهر را انتخاب کنید.

2.به مراقبت پس از جراحی ایمپلنت نیاز دارید.

پس از کاشت ایمپلنت دندان این احتمال وجود دارد که بخیه نیز بزنید. بعد از ایمپلنت‌ باید غذاهای نرم و مغذی بخورید و بلافاصله پس از کاشت ایمپلنت را هیدراته نگه دارید. اما خوب است بدانید که دهان و دندان شما به سرعت فوق العاده‌ای بهبود می‌یابد.

3.ممکن است استخوان اطراف ایمپلنت خود را از دست بدهید.

این مشکل یکی از معایب اصلی ایمپلنت‌ها است. اگرچه ایمپلنت‌های دندان می‌توانند به شما در حفظ توده استخوانی در فک‌تان کمک کنند، اما از دست دادن استخوان اطراف ایمپلنت‌ها نیز رایج است. از دست دادن استخوان طبیعی در طول سال‌ها اتفاق می‌افتد. اگر استخوان زیادی از دست بدهید، ممکن است نیاز به تعویض ایمپلنت دندان خود داشته باشید. در برخی موارد ممکن است استخوان کافی برای قرار دادن ایمپلنت دندان نداشته باشید. در این صورت ممکن است نیاز به جراحی پیوند استخوان داشته باشد.

4.قیمت ایمپلنت دندان (بدون پوشش دهی بیشتر بیمه‌ها)

شاید مهمترین عیب ایمپلنت‌های دندان پرهزینه بودن آنها باشد که در مقایسه با مزایای بسیار خوبی که دارد قیمت ایمپلنت در کرج مناسب است زیرا یک درمان مادامالعمر و ماندرگار میباشد. بسیاری از بیمه‌های درمانی هزینه‌های ایمپلنت را پوشش نمی‌دهند و یا فقط بخش کمی از آن را پرداخت می‌کنند بنابراین تنها میتوان از بیمه های تکمیلی برای کاشت دندان استفاده کرد.

اما این بیمه های تکمیلی نیز با دو محدودیت زیر روبه رو هستند:

1.برای استفاده از بیمه ایمپلنت باید به مراکز طرف قرار داد بیمه تکمیلی رجوع کنید.

2.برای کاشت ایمپلنت در مرکز های آزاد باید هزینه را به طور کامل بپرازید و سپس از بیمه دریافت کنید.

5.کاشت ایمپلنت دندان نیاز به جراحی دارد.

یکی دیگر از معایب عمده ایمپلنت‌های دندانی این است که برای قرار دادن آنها به جراحی نیاز دارید. اما باید بدانید میزان عوارض آن ممکن است که فقط 5 تا 10 درصد باشد زیرا جراحی ایمپلنت نیازی به بیهوشی ندارد.مراحل جراحی ایمپلنت را در مقاله بخوانید .

عوارض ایمپلنت دندان چیست ؟

عوارض ایمپلنت دندان به دو بخش تقسیم می شود :

1.عوارض چند روز ابتدایی بعد از جراحی ایمپلنت

. احتمال درد بعد از جراحی ایمپلنت

. بروز تورم و حساسیت

2.عوارض دراز مدت کاشت ایمپلنت

.امکان لق شدن دندان های مجاور ایمپلنت

.امکان بروز عفونت و مشکلات سینوسی

.افتادن روکش ایمپلنت

.شکستگی پروتز ایمپلنت

پیشگیری از عوارض ایمپلنت

. انتخاب جراح متخصص ایمپلنت در کرج ماهر و با تجربه

. استفاده از بهترین نوع ایمپلنت

. رعایت نکات مهم مراقبت های بعد از ایمپلنت

. مطلع کردن پزشک متخصص پریودنتیست خود از بیماری های لثه ، حساسیت ها و دارو های مصرفی

. کاهش یا قطع کامل از مصرف دخانیت

سخن آخر
وقتی صحبت از جایگزینی دندان‌های از دست رفته یا آسیب دیده به میان می‌آید، شما چندین گزینه دارید. با این حال، یکی از گزینه‌هایی که بیش از بقیه بهتر است، ایمپلنت دندان است. ایمپلنت‌های دندان مزایایی را ارائه می‌دهند که سایر گزینه‌های جایگزینی دندان مانند پروتز یا بریج نمی‌توانند ارائه دهند. قطعا ایمپلنت دارای مزایای بسیاری است که در این متن نتوانستیم به همه آنان بپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با ما تماس بگیرید.

2 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.